Start
 » 
Vogelsoorten van buiten Nederland
 » 
Alleen geluid bekend
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Alleen geluid bekend
Gerard
14 juni 2005 om 21:06

Gast
In Zuid-Frankrijk hoorde ik 's nachts een merkwaardig geluid. Een fluittoon van circa een seconde, zonder enige variatie in toonhoogte, sterkte of klankkleur. Na een seconde of tien werd die fluittoon herhaald en dat werd een tijdje volgehouden. Soms kwam er uit de verte antwoord: een zelfde monotone fluittoon, soms iets hoger of lager van toon.

Ik heb het geluid op twee verschillende plaatsen gehoord, een keer in de Cevennen (droog, heuvelachtig landschap, met op de plek waar ik het hoorde [in het voorjaar, op een nog vrijwel lege camping] een klein riviertje) en een keer in de Provence (heuvelachtig, opnieuw een stille camping, in een bos van parasoldennen). Ik neem aan dat het een vogel is, wat zou het anders moeten zijn, maar zelfs dat weet ik niet 100% zeker.

Heeft iemand een idee?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Gerard
29 juni 2005 om 19:09

Gast
Dat is de dwergooruil ( Otus scops )

Onbekend
29 juni 2005 om 19:13

Gast
Dat had ik er nog even bij moeten zetten: die informatie heb ik gekregen van een medewerkster van de Vogelbescherming. Nu ik eenmaal deze naam had, heb ik ook het geluid van die dwergooruil kunnen beluisteren en dat klopt voor 100%.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.