Start
 » 
Vogelsoorten van buiten Nederland
 » 
aziatische merel
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker aziatische merel
bob
2 augustus 2006 om 20:12

Lid
Onlangs in Kuala Lumpur getoonde vogel (slechte foto) gezien. Deze kon ik terugvinden in de boeken, een treurmaina, in Zuid-Oost-Azie veel voorkomende vogel. Zeg maar de merel van die regio.
Ik zag dat de vogel flink kan hippen, met echt stevige sprongen, als ie vliegt zie je de witte strepen goed van de vleugels en achterlijf. En een kenmerkende gele plek op de kop.
Snel getraceerd, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Wel af en toe rare vogelgeluiden gehoord, maar hoe klinkt deze treurmaina nu precies. Ben benieuwd in meer te weten over deze vogel ...

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jeanette
3 augustus 2006 om 10:36

Lid
Deze vrij brutale rakker komt me heel bekend voor; heb hem tijdens mijn reizen door Azie veel gezien. Mina, zo heten ze en ze hebben dezelfde vrijmoedige manier van doen als onze spreeuwen.Latijnse naam: Gracula religiosa.
Ze hebben een vrij korte staart en de witte vleugelvlek wordt zichtbaar bij geopende vleugels. Sterke looppoten. 23 cm. groot. Ze eten vruchten, zaden, insekten, wormen en keukenrestjes, omnivoren dus.Tegen de schemer komen komen ze in grote groepen op de slaapplaatsen samen, met een kakofonie aan geluiden. In het broedseizoen zetten de mannetjes de borstelige veren op het vorhoofd overeind en maken vrouwtjes kopbuigend het hof.
Over het geluid kan ik me eigenlijk niet anders herinneren dan dat het wat schreeuwerig was, in ieder geval geen welluidende zang.
Er zijn CD's te koop met geluiden van vogels uit ale werelddelen, maar eerlijk gezegd lijkt me dat voor de zang van deze vogel niet nodig.Ze komen voor van Iran tot Z.O.-Azie en zijn ingevoerd in Arabie, Afrika, Austraal-Azie en enkele pacifische eilanden. In sommige gebieden waar zezijn uitgezet hebben ze andere vogelsorten verdreven..
Tik de Latijnse naam anders maar eens in op de zoekmachine om te zien wat er nog allemaal aan info uitrolt.
Deel van mijn info kwam uit het Sesamboek "Vogels van de wereld"

jeanette
3 augustus 2006 om 10:42

Lid
Sorry Bob, ik heb een verkeerde Latijnse naam ingetikt; die is van de Beo.
Van deze Myna is het: Acridotheres tristis.

bob
3 augustus 2006 om 19:41

Lid
Bedankt Jeanette voor de uitgebreide info met bronvermelding.

Wikipedia meldt nog dat het een zangvogel is uit de familie van de spreeuwachtigen.

En verder: De treurmaina of indische maina (Acridotheres tristis) kan mensen napraten en is daarom populair als volierevogel.

Toch nog even een goede foto van t net geplukt en hier neergezet.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.