Start
 » 
Opmerkingen
 » 
Vernieuwd forum
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Vernieuwd forum
Marco
12 september 2010 om 22:36

Beheerder
Als reactie op de vele suggesties ter verbetering van het forum is regelmatig toegezegd dat aan een nieuwe versie van het forum gewerkt wordt. Belofte maakt schuld en op http://www.vogelvisie.nl/forum2 staat nu dan eindelijk een zogenaamde beta versie van het nieuwe forum dat op (korte) termijn het huidige forum op vogelvisie.nl gaat vervangen. Er staan nog enkele kleine wijzigingen en uitbreidingen gepland, maar het huidige forum is wel volledig operationeel en kan volop getest worden.

Met andere woorden, ga naar http://www.vogelvisie.nl/forum2 en probeer het nieuwe forum. Test gerust alles, wijzig je profiel, probeer grote of juist kleine afbeeldingen aan berichten toe te voegen, plaats extra lange teksten met allerlei niet standaard karakters enzovoort. Fouten kunnen gemeld worden op het nieuwe forum, of per e-mail aan marco@vogelvisie.nl.

Zodra het nieuwe forum goed is getest en alles lijkt te werken worden alle gegevens van het oude forum overgezet naar het nieuwe forum. Alle geplaatste berichten, alle gebruikers en alle afbeeldingen die op dat moment aan het nieuwe forum zijn toegevoegd worden dan verwijderd.

Ook andere opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
els
13 september 2010 om 00:03

Lid
Marco gefeliciteerd, ik ga er nu even rond kijken....Fijn dat je dit voor ons mogelijk maakt!!!

rijksen20
13 september 2010 om 09:01

Lid
Hartstikke mooi Marco; alleen heb ik wel het idee dat het zo heel erg op een al bestaand vogelforum begint te lijken.. In welk opzicht ben je dan nog onderscheidend?

Gilmo
13 september 2010 om 11:05

Lid
Het uploaden van een foto van een wat groter formaat gaat uitstekend en de mogelijkheid te editen in een eerder verzonden bericht is een enorme verbetering.
Bij de proefversie draait het forum even niet in het vertrouwde frame met links de o zo handige opsomming van soorten, maar bij mij kwam dat vanzelf goed, bijna onmiddellijk gevolgd door een omschakeling naar het oude forum.
Dat is natuurlijk gevolg van het feit dat het geheel in een experimentele fase draait.
Als het forum in het vertrouwde kader draait is het verschil met het andere forum (ik neem aan dat Bram op waarneming.nl doelt) weer ouderwets groot. Overigens vind ik vooral het verschil in sfeer op beide fora erg groot. Dit is toch meer een soort van babbelbox, waarneming is wat formeler. En voor de goede orde: het babbelboxkarakter is voor mij reden om hier met grote regelmaat te vertoeven, al sla ik wel eens een babbel-item over.

Marco
13 september 2010 om 20:47

Beheerder
Het is niet mijn bedoeling om een kopie te zijn van andere fora. Het huidige forum bevat een aantal fouten (zoals problemen met het uploaden van bestanden) en heeft slechts beperkte mogelijkheden (zo is het niet mogelijk om je eigen berichten te bewerken). In tegenstelling tot het forum van bijvoorbeeld waarneming.nl, is dit forum specifiek geschreven voor deze website. Dit heeft een aantal voordelen:

- Het forum past dus binnen de structuur van de website zoals bijvoorbeeld de lijst met soorten aan de linkerkant.
- De lay-out (zoals bijvoorbeeld de pop-up vensters en de structuur van de tabellen) sluit beter aan bij de lay-out van de website (er volgt nog een update van de lay-out van de website).
- Er kan automatisch gelinkt worden naar pagina's over soorten.
- Op de startpagina van vogelvisie.nl kan een overzicht met laatste berichten vermeld worden.
- Op de soortenpagina's kunnen verwijzingen komen naar de laatste berichten over deze soort op het forum.
- Het is mogelijk om soortnamen te koppelen aan foto's (dit moet nog geschreven worden).
- Het is mogelijk om geluiden en misschien zelfs video toe te voegen (ook dit moet nog geschreven worden).

Verder hebben de meeste bestaande fora die ik heb bekeken drie tekortkomingen. Ten eerste is het toevoegen van afbeeldingen meestal minder belangrijk (de meest gestelde vraag op dit forum is nog altijd: "Wat staat er op mijn foto?"), waardoor bijvoorbeeld bij het uploaden de voortgang niet te zien is (voor de techneuten; dit is niet mogelijk met de programmeertaal PHP, daarvoor heb ik gebruik moeten maken van de taal Perl). Ten tweede is het niet mogelijk de bron van de foto's op te geven, iets wat ik wel graag wil hebben om het auteursrecht van afbeeldingen beter weer te geven. Er verschijnen nog teveel foto's op het forum die zonder bronvermelding van andere websites zijn gekopieerd. Tot slot wil ik dat het mogelijk is om je gebruikersnaam te kunnen registreren (je wordt dan lid), maar ook dat je zonder je eerst aan te melden berichten kunt plaatsen (je blijft een gast). Bij andere fora is het of het een (aanmelden is verplicht) of het ander (aanmelden kan niet).

Gilmo
13 september 2010 om 22:55

Lid

roeldegreeff
15 september 2010 om 11:10

Lid
WOW

Very nice!! Echt mooi zo met die foto's erbij enzo.
Bedankt Marco!!!!

Roel

pia zz
15 september 2010 om 11:32

Lid
Ziet er prachtig uit!!!!!

pia zz
15 september 2010 om 13:34

Lid
nog een vraagje, blijft de overzichtsbalk links wel bestaan??

Marco
21 september 2010 om 20:19

Beheerder
Pia, het nieuwe forum komt op dezelfde plaats in de website als het oude forum, dus met soortenlijst aan de linkerkant en met een menu aan de bovenkant.

pia zz
21 september 2010 om 22:36

Lid
fijn, bedankt Marco, het ziet er prachig uit!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.