Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Blauwe kop en groene kop
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Blauwe kop en groene kop
Miel
8 februari 2018 om 19:19

Lid
Wilde eenden de woerden, groene glanzende kop. OK dat kennen we nu hebik een groepje woerden gezien waarvan de kop diep glanzend blauw is.
Is dat een andere soort of een kleurafwijking van de groenkoppers?
Miel

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
kevinvdb
9 februari 2018 om 20:23

Lid
dit kan komen door de weerspiegeling van het licht, dit kan een hoop kleuren vertekenen. Dit heb ik zelf een paar keer gezien bij de robijnkeelkolibrie. deze kan in een bepaald licht een mooie rode keel hebben en een klein verschil in licht kan de keel zwart maken.

ik denk dat dit een van de opties hier zou kunnen wezen. ik sluit hierbij niet uit dat het een andere oorsprong kan hebben, maar dit lijkt mij wel een van de vooraanstaande opties.
Aangepast: 9 februari 2018 om 20:24
els
9 februari 2018 om 22:58

Lid
Ik zie hier soms dezelfde eend met van groen naar blauw naar paars veranderende kop, denk ook dat het met het licht te maken heeft

JaJ
10 februari 2018 om 15:54

Lid
Zo had ik ooit foto's gemaakt van een vrouwtje Wintertaling waarbij de spiegel blauw oogde ipv groen zoals dat bij Wintertalingen hoort.

Miel
10 februari 2018 om 16:04

Lid
Je snapt ik heb overal gezocht naar dit verschijnsel en vond nogal wat meldingen van mensen die het zelfde vroegen; "is het een andere soort?" Telkens lees ik dat de lichtval invloed kan hebben op dit verschijnsel. Blijkbaar is er geen biologische verklaring voor het verschil in kleur en het is ook niet zo dat in andere landen of streken alleen eenden met blauwe koppen voor komen. Toch blijft het mij boeien als ik op een en de zelfde plas woerden met groen en woerden met blauwe koppen zie dobberen. Op bijgaande foto zijn zelfs tweekleurige koppen te zien. Misschien heeft het te maken met de voeding.
Miel
Aangepast: 10 februari 2018 om 16:07
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.