Start
 » 
Overig
 » 
Vogels zonnebaden?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Vogels zonnebaden?
Miel
8 juni 2018 om 11:29

Lid
Ik zoek antwoord op de vraag waarom vogels soms met uitgespreide vleugels met hun buik tegen een warme ondergrond aan zitten.
Twee voorbeelden, torenkraaien zitten met gespreide vleugels tegen rieten dak van boerderij. "Dat doen ze vaak," zei tegenover wonende man met wie ik dat besprak. Hij had er ook geen verklaring voor.
Tweede voorbeeld; de broedende sperwer verliet haar nest en vloog regelrecht naar de dijk waar gemaaid gras ligt te drogen. Die helling op het zuiden moet erg warm zijn door de zon die er op schijnt.
Twee foto's bijgevoegd.
Zelf dacht ik dat het te maken kan hebben met een poging om van lastige luizen of vlooien af te komen. Van de sperwer die ik elke dag even zie weet ik dat ze elke seconde dat ze niet op het nest zit zich als bezeten zit te krabben.
Heeft iemand een verklaring voor het gedrag?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
JeGo
8 juni 2018 om 15:31

Lid
Ik heb zelf niet meteen de kennis om op je vraag te antwoorden,
maar wat de sperwer betreft, lijkt het me aannemelijker dat ze in het gemaaide gras een prooi heeft gevangen.
Roofvogels gaan dan typisch met opengesperde vleugels zitten.

Mvg.
Aangepast: 8 juni 2018 om 17:05
Miel
8 juni 2018 om 15:34

Lid
Jouw veronderstelling is niet onmogelijk, ik moet daar ook rekening mee houden. Dank je voor je reactie.
Miel

Wil
8 juni 2018 om 16:13

Lid
Vogels zonnebaden idd. om van lastige mijten en vlooien af te komen.
Door de hitte nemen die de benen, de vogels nemen die hitte op de koop toe om parasietvrij te worden.

Firecrest
8 juni 2018 om 16:22

Lid
Dit is echt de eerste keer dat ik iemand daadwerkelijk de naam torenkraai zie gebruiken ipv kauw, ondanks dat in elk vogelboek staat dat het een synoniem is.

Miel
8 juni 2018 om 18:47

Lid
Kijk eens aan een handvol plausibele reacties. Zelf geloof ik ook in het antwoord over kwijt raken van lastige parasieten. Laten we het daar maar op houden. De reactie op de naam torenkraai deed me glimlachen. blijkbaar is torenkraai een verouderde benaming. Zelf ben ik ook verouderd en ik vind torenkraai mooier klinken dan kauw. zo speelt onze taal ook een rol in de vogelwereld. Bijjgaand is een foto van de krabbende sperwer die door mijn vrouw steevast zwerver word genoemd.

een vriendelijke groet, Miel
Aangepast: 8 juni 2018 om 18:54
els
8 juni 2018 om 23:34

Lid
Wat een grappige foto`s en leuk om te weten, waarom vogels zonnebaden

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.