Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
3 vogels waar ik graag bevestiging over krijg (grasmus, spotvogel en heggenmug)
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker 3 vogels waar ik graag bevestiging over krijg (grasmus, spotvogel en heggenmug)
judithm
27 mei 2019 om 21:20

Lid
hallo, daar ben ik weer. Ik ben weer gaan wandelen, deze keer in de Abdij bossen bij Ossendrecht. Ik heb 3 vogels waar ik niet helemaal zeker over ben.

* De 1e twee foto's zijn denk ik van een heggenmus, klopt dat?
* De 3e foto is van een aantal vogels (jonge vogels?) in de bosjes. Zijn dit spotvogels? Of toch een tuinfluiter of kleine vliegenvanger? (daar kwam ik bij door de witte oogring).
* De laatste 2 foto's zijn van een vogel die lijkt op de foto bij de buidelmees pagina, maar dat kan niet want de buidelmees hoort volgens de tekst een zwarte band in het gezicht te hebben, en dat heeft de foto niet (en de vogel die ik heb gezien ook niet). Dus dan kom ik op de grasmus, klopt dat? Oh, er kunnen maar 3 foto's bij, dus die zet ik in een nieuwe post... (sorry!)

Hardstikke bedankt weer voor het lezen en helpen! (Ook koolmees, pimpelmees, staartmees, zwarte kraai en houtduif gezien dus een hele geslaagde dag!)

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Wil
27 mei 2019 om 22:43

Lid
Eerste 2 foto´s idd. heggenmus.
Juvenielen is altijd wat lastiger, tjiftjaf zou kunnen??
Maar ook hier ben ik niet zeker.
Aangepast: 27 mei 2019 om 22:49
judithm
27 mei 2019 om 22:52

Lid
Hoi Wil, bedankt weer voor de reactie en de bevestiging van de heggenmug!

De andere vogels zijn niet noodzakelijk jonge vogels, dat dacht ik omdat ik ze niet kon vinden op de website... :-) ik heb ook gekeken naar de tjiftjaf en zelfs de fitis, maar wat mij bij deze vogels opvalt is dat ze allemaal een hele duidelijke witte oogring hebben. En dat hebben de tjiftjaf en de fitis geloof ik niet toch? Oh hebben jonge tjiftjaf die ook?

Wil
27 mei 2019 om 23:26

Lid
Het zijn wel jonge vogels. Judith.
Dat zie je aan de gele mondhoeken.
En tja , die witte oogring is wel opvallend, ….ik weet het niet zeker.

judithm
28 mei 2019 om 09:13

Lid
ik heb nog eens door mijn foto's gekeken en ik denk dat ik een (niet zo duidelijke) foto heb van een van de ouders... ik denk dat er een worm in de bek zit die gebracht wordt. Er zijn duidelijk wenkbrauwen te zien en op de vleugels van de jongen is ook iets geligs te zien.
En nog een foto die misschien iets duidelijker is van een van de jonge vogels (bedankt voor de tip over de gele snavels, dat wist ik niet)

Nu ik weer een keer door de foto's kijk op de website denk ik dat het of een fitis of tjiftjaf is zoals jij al zei. Ik heb ook een foto gevonden van de pootjes (3e foto), bevestigd dit de tjiftjaf?

Helpen deze foto's?
Aangepast: 28 mei 2019 om 09:23
Wil
28 mei 2019 om 10:50

Lid
Donkere pootjes en zekere tjiftjaf is tricky.
Er zijn ook tjifs met lichtere pootjes en fitisen met vrij donkere pootjes.
De zang geeft de doorslag als het gaat om herkenning, is erg verschillend.
Ook de handpenprojectie( zeg maar de lengte van de vleugel) kan de determinatie vereenvoudigen.
De fitis overwintert in Afrika, moet dus ver vliegen, de tjiftjaf overwintert in het zuiden van Europa of zelfs hier.

judithm
28 mei 2019 om 11:01

Lid
ik realiseer me ineens dat beide vogels ook in mijn birds of east africa boek staan :-) dus ik heb de geluiden beluisterd en ik weet bijna zeker dat het niet de tjiftjaf was, want dat typische geluid heb ik niet gehoord tijdens het zingen. Dus dan ga ik op het moment voorzichtig voor de fitis. super bedankt voor de hulp en alle uitleg weer!

Bram Rijksen
28 mei 2019 om 23:01

Lid
judithm schreef:

ik realiseer me ineens dat beide vogels ook in mijn birds of east africa boek staan :-) dus ik heb de geluiden beluisterd en ik weet bijna zeker dat het niet de tjiftjaf was, want dat typische geluid heb ik niet gehoord tijdens het zingen. Dus dan ga ik op het moment voorzichtig voor de fitis. super bedankt voor de hulp en alle uitleg weer!

Maar ik denk dat je ook de zang van Fitis niet gehoord hebt.. En dat je deze vogel niet hebt horen zingen is niet zo vreemd, omdat ze met het voeren van hun jongen even iets anders aan het hoofd hebben. Kleur van bovendelen en donkere poten passen vooral op Tjiftjaf en nauwelijks op Fitis.

els
29 mei 2019 om 23:15

Lid
Wat een leuke foto`s van het jonge grut

judithm
30 mei 2019 om 19:19

Lid
Maar ik denk dat je ook de zang van Fitis niet gehoord hebt.. En dat je deze vogel niet hebt horen zingen is niet zo vreemd, omdat ze met het voeren van hun jongen even iets anders aan het hoofd hebben. Kleur van bovendelen en donkere poten passen vooral op Tjiftjaf en nauwelijks op Fitis.
[/QUOTE]

ok super bedankt voor je reactie, onderscheid tussen die 2 maken is zeer lastig!

judithm
30 mei 2019 om 19:21

Lid
:-) dank je was best lastig om ze op de foto te krijgen, ze zaten goed verscholen en ik stond net iets te laag. Wist niet dat het jonkies waren toen ik de foto's maakte!

els schreef:

Wat een leuke foto`s van het jonge grut

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.