Start
 » 
Overig
 » 
'vechtende' ekster en gaai
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker 'vechtende' ekster en gaai
Rolf
22 juni 2006 om 20:49

Lid
Hoewel we geen eigen tuin hebben, wel veel vogels dankzij de grote gemeenschappelijke binnentuin behorend bij de appartementen. Ik zit nu al een half uur midden in het geluid van een ekster in de treurwilg en een Vlaamse gaai die telkens op de wilg afvliegt. Blijkbaar heeft de ekster daarin een nest (zou voor het eerst zijn) of is de gaai 'speels'. Ze vliegen elkaar in ieder geval flink in de haren. De merels en de gierzwaluwen zal het worst wezen. Die hippen / gieren vrolijk voort. Vannacht wakker geworden van een hels gekrijs van de zilvermeeuwen. Eerst zag ik nog twee pullen op het dak aan de overkant, nu nog maar een. Gepakt door een uil? Als je erop let heb je de safari gewoon midden in de stad!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
bob
22 juni 2006 om 22:13

Lid
Zijn ekster en gaai aan mekaar gewaagd bij het mekaar in de 'haren' vliegen ?
Bij het zien van een ruzieende ekster en meerkoet vond ik die twee zwart-witte vogels wel aan mekaar gewaagd.

Maar mn vraag is eigenlijk. Pul ? Is dat een vogelaarsterm ? Ik ken alleen een bierpul.

Rolf
23 juni 2006 om 08:55

Lid
ja, met een pul wordt een jong bedoeld. Nu je het zegt, inderdaad wel aparte term.

jeanette
23 juni 2006 om 09:37

Lid

bob
23 juni 2006 om 10:10

Lid
Dat is wel interessant, als je t over concurrentie, en resulterende vechtpartijen hebt.
Het lijkt wel alsof kraaiachtigen bij elkaar in bepaalde bomen gaan 'zitten'. Dan zie je veel eksters, kauwen, zwarte kraaien rond en in die boom. Net als andere bomen weer zangers lijken aan te trekken.
Ze kiezen eenzelfde (?) territorium, en dat leidt weer tot strijd / territoriumconflicten ?

bob
23 juni 2006 om 10:18

Lid
Nog even over kraaiachtigen op vogelvisie.nl.
(1) Ik zie dat de vogel hier 'Gaai' heet. Ik verwachtte / zocht bij 'Vlaamse gaai'.
(2) Bij de hier weergegeven kraaiachtigen zie ik dat deze tot de Orde: Zangvogels worden gerekend.
Moet de orde zangvogels ruim worden gezien, zoals bij Vogelvinder ?
Bij de geluiden van kraaiachtigen denk ik niet echt aan zang.

Marco
23 juni 2006 om 10:30

Beheerder
De Vlaamse gaai is een oude (maar nog wel veel gebruikte) naam voor de gaai. En ja, kraaiachtigen worden tot de familie van de zangvogels gerekend. De kraaiachtigen zijn bij deze orde ingedeeld vanwege de ver ontwikkelde syrinx (dit is het zangorgaan van vogels). De orde van zangvogels is erg groot, ongeveer 60% van alle levende vogelsoorten wordt tot deze orde gerekend.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.