Start
 » 
Overig
 » 
merel
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker merel
marcdejager
7 juni 2009 om 20:34

Lid
Hallo, bij het overzicht staat dat de merel het meest in ons land voorkomt.
Bij de landelijke tuinvogeltelling was dat toch de huismus?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Haije
7 juni 2009 om 21:34

Lid
De tuin vogel telling is hartstikke leuk, maar wetenschappelijk klopt het natuurlijk niet. Het ligt er maar net aan welke mensen gaan tellen, misschien mensen met veel mussen in de tuin of mensen met veel merels. SOVON doet hier wel speciale tellingen voor, op deze manier kunnen ze een vrij precies beeld geven van de aantallen vogels die voorkomen.

marcdejager
7 juni 2009 om 21:59

Lid
Tja, je zou zeggen dat de tuinvogeltelling vrij secuur zou zijn, maar het is misschien meer bedoeld om de mensen aan het vogelen te krijgen plus wat ledenwerving, wat niet verkeerd is natuurlijk.

spechtman
8 juni 2009 om 18:21

Lid
Dat mussen waarschijnlijk meer voorkomen in tuinen; heeft dat te maken met het territorium van een merel.

Bij mussen zie je vrij regelmatig een aantal mannetjes en vrouwtjes bij elkaar, broeden mussen meer in kolonies?
Bij merels zie je zelden een aantal merels bij elkaar, alleen elkaar achterna jagend. Ik zag gisteren nog twee vechtende merels op straat dat ging er hard aan toe zeg (jammergenoeg geen foto's van kunnen maken).

Janvo
11 juni 2009 om 09:47

Lid
Inderdaad zal de merel bij de tuinvogeltelling nooit de eerste plaats bereiken. Ik voer het hele jaar door vogels. Gevolg volop mussen, maar ook de merels komen vaak wat halen, vooral in de broedtijd. Op een gunstig moment zag ik 5 merels tewgelijk, maar het was wel oorlog. Dat was dus al een uitzondeing. De mussen komen soms met 10 of meer tegelijk.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.