Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Havik man?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Havik man?
Andries Dijkstra
1 november 2009 om 12:28

Lid
Vorige week - in centraal Frankrijk (Limousin) - jagend op een koppeltje patrijzen deze roofvogel aangetroffen. Enige twijfel of het nu een Havik (man) of wellicht een Sperwer vrouw is? Denk zelf door donkere oorstreek en witte wenkbrauwstreep toch aan een Havik man. De grootte is door de grote afstand lastig te beoordelen. Op de tweede foto, in jachtvlucht, is 't ie nogmaals te zien. De wijze waarop de, overigens niet succesvolle, jacht werd uitgevoerd deed me eveneens meer denken aan een Havik. Graag jullie mening. Groet, Andries

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Peter van Wetter
1 november 2009 om 14:08

Lid
Havik man, wat mij betreft.

MattieHoogie
1 november 2009 om 14:11

Lid
waaraan kan je nou zien dat het en man is??

Niek
1 november 2009 om 15:49

Lid
aan de groote de man is veel kleiner dan de vrouw.

pia zz
1 november 2009 om 16:17

Lid
kan dat in dit geval toch eigenlijk alleen maar zien, als ik ze bij elkaar zou zien??????

Frank van der Meer
1 november 2009 om 17:57

Lid
Zou hier zelf eerder aan een Sperwer vrouw denken vanwege de vrij klein aandoende kop en snavel. Donkere oorstreek en witte wenkbrauw hebben vrouwtjes Sperwers ook. Zijn er toevallig nog andere foto's beschikbaar?
De foto van de aanvliegende vogel in het andere topic is leuk, maar hierop zijn weinig kenmerken te zien. Wat dat betreft zou een foto waarop je de vliegende vogel in zijaanzicht ziet, beter zijn.

Andries Dijkstra
1 november 2009 om 18:49

Lid
Helaas geen meerdere foto's beschikbaar Frank. Op basis van mijn eigen waarneming qua grootte (Havik man is toch ca. 25% groter als Sperwer vrouw, al blijft dat op grote afstand in het veld lastig te beoordelen) en de wijze van jagen (duikvlucht op relatief grote prooi) kwam ik, zij het met aarzelingen uit op Havik man.
Groet, Andries

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.