Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
de zanglijster en de merel, 2 vraagjes
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker de zanglijster en de merel, 2 vraagjes
Erna
20 april 2010 om 09:56

Lid
Sinds ongeveer een week komt er regelmatig een zanglijster in mijn tuin. Die heb ik nooit eerder gezien (of niet opgelet..) en ik vind het best bijzonder. Helaas wordt hij/zij verjaagd door de aanwezige merel(s).
Kunnen deze twee niet samen in een tuin? Kan ik hier nog iets aan doen dat ze er allebei kunnen zijn?

Een merelvrouw begon circa 2 weken geleden een nest te bouwen in een lekker dichte toscaanse jasmijn die vlak bij het terras staat. Ze heeft er ook best wat tijd op doorgebracht. Helaas is het wat druk geweest rondom het nest en ze is nu ongeveer een week niet meer op het nest geweest. Kan het dat ze nog terugkomt? een vorig jaar zat er een merelnest in een klimhortensia bovenop de schutting van datzelfde terras en die heeft de rit helemaal uitgezeten. Een merel laat zich niet zo makkelijk verjagen toch!?!

Zou ik er nog iets aan kunnen doen dat ze terugkomt en het nest weer in gebruik neemt?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
blackbird
22 april 2010 om 20:30

Lid
Hoi, zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn merels en zanglijsters beide lijsterachtigen. Merels zijn erg dominant, dus ik denk dat de kans klein is dat de beide soorten in een tuin samen leven, tenzij je tuin zo groot is dat er twee territoria in passen.

Over je andere opmerking, als de vogels het nest verlaten, is het waarschijnlijk dat ze ergens van zijn geschrokken. Misschien liep er een kat rond waar ze zich niet door op hun gemak voelden of is het idd gewoon te druk geweest (met bezoek of tuin in orde maken of welke reden dan ook..). Ik geloof niet dat een vogel terugkomt naar haar nest als ze heeft besloten dat het er niet prettig zit. Dat geldt niet alleen voor merels maar voor vrijwel alle vogels.

Hoop dat je er iets aan hebt. :)

jeanette
22 april 2010 om 21:15

Lid
Liggen er eitjes in het merelnest? Misschien wacht ze met leggen tot er meer voedsel beschikbaar, of misschien is haar partner omgekomen, je weet het soms niet. Ik zou het rustig afwachten en niets doen.Ze legt iedere dag een ei.
Het kan ook nog zijn dat er een predator is langs geweest: kat, sperwer, ekster, gaai....
Dat is de natuur en daar zou ik het ook aan overlaten. Ze maken eventueel wel weer een vervolg nest..
Wat plaats betreft: wij hebben een merelnest een paar jaar pal naast de bel van de voordeur in de klinhortensia gehad, onder de buitenlamp en het is allemaal prima verlopen, er zijn 5 jongen in groot gebracht.
Hier broeden diverse paren merels en een paar zanglijster...maar wel in een heel groot terrein. Het hangt ook van de naaste omgeving af , of er voldoende voedsel en nestgelegenheid is. Het zijn deels voedselconcurrenten.Zanglijsters pakken ook graag huisjesslakken. Het hoeft niet te betekenen dat de zanglijster daar wil gaan broeden/broedt; hij kan ook op voedsel uit zijn.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.