Lid
|
|
Het gaat niet over mijn leeftijd hoor. Ik ben nu bijna 3 maanden aan het vogelen en heb bijna 100 soorten gezien. Dat weet ik omdat ik een folder had met vogelsoorten en daar (voor mij) nieuwe soorten op aankruiste. Aan de ene kant merk ik dat het bijhouden een goede stimulans is om heel nauwkeurig te kijken aan de andere kant wil ik ook niet uren in een boom turen om het aantal verder op te krikken. Ik vroeg me af hoe ervaren vogelaars dat doen. Houden jullie ook lijstjes bij of blijven jullie van nature scherp kijken?
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
In de winter hou ik een lijst bij met vogels die ik in/rond mijn tuin zie. Dit is met het oog op de jaarlijkse vogel-telling van de de vogelbescherming en omdat ik het zelf leuk vind (passie voor vogels mee begonnen, zoals je kunt zien is dat sinds 2008).
Verder hou ik geen lijst bij. Ik weet zelf wel welke ik gezien heb of 'denk' gezien te hebben. Veel vogels zijn herkenbaar en juist de wat moeilijk herkenbare (op elkaar lijkende) zijn voor mij de uitdaging. Moet zeggen dat ik veel meer vogels zie en hoor dan dat ik daadwerkelijk kan benoemen. Voorbij vliegend, ergens in de natuur of verte.... daarvan kan ik toch echt nog niet zeggen welke het dan is geweest. Doet er ook niet altijd toe, gaat om het genieten van de waarneming. Roofvogels en meeuwen zijn voor mij bijvoorbeeld een groot vraagteken. Al lukt de herkenning ook daarbij steeds beter.
Niettemin, ben ik met elke waarneming evengoed enthousiast (ook al heb ik soms geen idee wat ik gezien of gehoord heb haha).
Ik wens je veel plezier en succes, met of zonder lijst.
|
|
|
|
Lid
|
Alhoewel ik me met mijn twee jaar ervaring nu niet direct een ervaren vogelaar wil noemen (ik kom geregeld mensen tegen die er al tientallen jaren vogelen op hebben zitten en keer op keer ben ik verbijsterd door hun kennis), waag ik mij toch aan een antwoord. Ik ben één van degenen die óók fotografeert en ik heb inmiddels een mooie verzameling foto's, waarvan ik een deel gerubriceerd op het internet heb staan (fotograferen en computeren zijn andere hobby's). Omdat een determinatievergissing gauw gemaakt is, meld ik waarnemingen alleen aan op waarneming.nl als ik al eerder een foto van betreffende vogel heb gemaakt of in het geval van een nieuwe soort meld ik de waarneming aan met een foto. De foto's die je uploadt naar waarneming.nl worden beoordeeld op juiste determinatie en zo voorkom ik al te ernstige miskleunen, al .... Op waarneming.nl kun je daarna in je persoonlijke pagina allerlei statistieken vinden. Ik vind dat hartstikke leuk en handig!
Daarnaast houd ik nog een spreadsheet bij, maar eigenlijk is die overbodig.
|
|
|
|
Lid
|
|
Ik hou geen lijstjes bij maar kruis de geziene soorten aan in een vogelgids. En het aantal schrijf ik op de laatste bladzijde in potlood (zodat ik het steeds kan veranderen als ik een nieuwe soort heb). Heb wel een tijdje een lijst bijgehouden van de soorten die ik zeker ooit nog wou zien, zonder dat ik daarvoor grootte afstanden zou voor moetten afleggen, gewoon met geluk dus. De soorten die ik dan gezien had markeerde ik dan op de lijst. Ondertussen ben ik die al een lange tijd kwijt en heb nooit geen nieuwe meer gemaakt alhoewel ik het eigelijk wel leuk vond.
|
|
|
|
Lid
|
|
Waarneming.nl houdt alles keurig voor me bij. Er zitten een aantal aardige functies op, wat dat betreft. Ik zit deze maand op een goede 100 soorten en in totaal denk ik op 150 ofzo, maar dan neem ik de alpenkauwen, papegaaiduikers en waterspreeuwen etc die ik in het buitenland in die tijd gezien heb mee.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|