Start
 » 
Overig
 » 
nestkastjes
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker nestkastjes
maarten
22 oktober 2006 om 18:10

Lid
ik heb 2 weken geleden nestkastjes opgehangen, zo'n 1.5 meter boven de grond in een lindeboom.
vandaag keek ik erin en zag ik dat het volzat met pissebedden en hoornbeesten.
schrikt dat de vogels af, en zo ja, wat kan ik er tegen doen?

maarten

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
jeanette
22 oktober 2006 om 19:27

Lid
Dit is niet de periode voor vogels om nestkasten te bezoeken en voorbereidingen te treffen voor het broeden.
Als het gaat vriezen kunnen ze er wel in gaan slapen.
Maak ze in in het voorjaar even schoon en dan zullen de vogels er normaliter weer in gaan broeden. Heb je in vliegopening wel op het NO gericht? Ik vind er ook weleens complete muizenfamilies in, en deze zomer een boomhommelkolonie; leuk toch!

maarten
23 oktober 2006 om 18:17

Lid
ik heb liever vogels hoor, maar ik ga eens kijken of ik ze in het NO kan hangen

Michelle
24 oktober 2006 om 16:48

Lid
Ik vind 1 1/2 meter niet zo hoog.Als ik jou was zou ik ze hoger ophangen,op z'n minst 2 1/2 m hoog en inderdaad op NO.

iris
30 oktober 2006 om 17:15

Lid
dat klopttttttt!!!!!! alsof u mijn gedachten kan lezen!!

jeanette
30 oktober 2006 om 18:04

Lid
Niet de hoogte is bepalend voor broedsucces, maar zeker ook de veiligheid op een bepaalde plaats. Ik heb in de loop der jaren ook heel veel laaggeplaatste nestkasten gecontroleerd, die een normaal broedsucces opleverden. En ook hier in de tuin hangen er een aantal laag, ca. 1 mtr. boven de grond- maar wel op een veilige plaats- en daarin wordt naar hartelust gebroed, al jaren lang!

Michelle
1 november 2006 om 08:36

Lid
Ik herinner me ineens roodborstjes of winterkoninkjes die laag broeden.?k heb in de zomer voor het eerst een open nestkast opgehangen,vrij laag,plm.1,5 m ook,bedekt met wat groen van coniferen.(was ik even vergeten)

andre
8 november 2006 om 16:22

Lid
ik had 1 nestkast helemaal volzitten, met van die beestjes , ik weet niet hoe ze echt heten, maar hier noemen we ze knijptangen, ze hebben zo n soort van tangetje aan het eind van hun lichaam, het waren er ontzettend veel, hele klonten, in die nestkast heeft een ringmuspaartje behoorlijk wat jongen grootgebracht, de nestkast zat ook stamvol met stro,hooi, veertjes enz,

jeanette
8 november 2006 om 16:38

Lid
Dat zijn oorwormen die daar natuurlijk een prima verblijfplaats hadden gevonden. Probeer of je ze ergens in een hoek van de tuin of tussen planten of houtstapel los kunt laten en maak de nestkast dan even goed schoon met heet water en een borstel. Dan kunnen de vogels er in slapen als het 's nachts vriest.

andre
8 november 2006 om 16:42

Lid
maar dan zit er geen nestmateriaal meer in, maakt dat niet uit dan ?

jeanette
8 november 2006 om 17:17

Lid
Nee hoor, je hoeft er niets in te leggen; anders komen er weer oorwurmen en/of muizen in. Gewoon helemaal leeg en schoonmaken. De vogels slepen in het voorjaar zelf weer nestmateriaal aan.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.