Start
 » 
Overig
 » 
Twitchen
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Twitchen
Aernout
15 mei 2010 om 17:34

Lid
Beste allen,
Ik heb de laatste paar weken erg veel geluk gehad en wat bijzondere waarnemingen mogen doen (draaihals, dwergaalscholver, roodkeelpieper, breedbekstrandloper etc). Wat mij opviel was dat er vaak binnen de kortste keren een hele kudde vogelaars staat, uit allerlei uithoeken des lands: het fenomeen twitchen. Ik ben zelf geen twitcher, maar vind het wel interessant. Vandaar deze vragen :
Wie hier op het forum twicht? Waarom wel/niet? Hoever ga je? etc.
BVD

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
lucasvanermen
15 mei 2010 om 19:07

Lid

Fred
15 mei 2010 om 22:05

Lid
Ik houd me niet met twitchen bezig, maar lees af en toe wel de waarnemingen op waarneming.nl en dutchbirding. Interresant vind het zeker als er weer een speciale vogelsoort word gezien en/of gehoord. Maar ga er niet speciaal voor op reis.

Een aantal jaren geleden alweer is hier achter mijn huis de haakbek waargenomen en toen kwamen de vogelaars uit heel Nederland en zelfs uit Belgie hier naar toe. Resultaat een grasveld wat totaal vertrapt was tot een modderpoel en vogelaars die met hun telecanonnen op een meter afstand van de vogel lagen. Nee dank je hier doe ik niet aan mee.

De manier waarop ik mijn hobby uitoefen is de volgende, in het gebied waar ik woon heb je verschillende plekken die ik inmiddels op mijn duimpje ken en ook weet ik wat voor vogelsoorten er in die gebieden voorkomen. Door vaak in het veld te zijn (en dat is bijna elke vrije minuut) ken ik inmiddels veel vogelgeluiden en kijk ik veel door mijn kijker naar de gedragingen van de vogels. Tevens maak ik erg veel foto*s en er zijn dagen tussen dat ik met 500 tot 1000 foto*s thuis kom (zoals je op mijn website kunt zien). Telkens als ik een bepaalde vogelsoort tegenkom probeer ik steeds betere foto*s te maken en uit dit alles (luisteren, kijken en foto*s maken) haal ik mijn voldoening.
Zo af en toe zie ik een vogelsoort die ik nog nooit gezien heb en ga dan letterlijk uit mijn dak, heb mijn hart in mijn keel zitten en probeer dan een foto te maken om hem dan thuis te kunnen determineren, met gebruik van een vogelboek of website (zoals vogelvisie en avifauna groningen). Vogelboek neem ik nooit mee het veld in want eern rugzak met 2 camera*s, diverse lenzen en statief en kijker wegen mij al genoeg (12 kg).

groet

Fred

rijksen20
15 mei 2010 om 22:34

Lid
Aernout, jij was toevallig in de buurt toen al die genoemde soorten werden ontdekt..?

Aernout
15 mei 2010 om 22:50

Lid
Ik woon in Nijmegen en ben zodra het ook maar enigszins kan het veld in. Het mooie van Nijmegen is dat je hier bossen hebt, heide, vennen en een polder, met daarom veel variatie in soorten. Ik ontdek daarom sommige beesten zelf (draaihals), soms kom ik op mijn rondje een horde vogelaars tegen die mij vertellen waar wat zit (dwergaalscholver), soms sta ik al heel lang ergens te kijken en zie ik interessante soorten over het hoofd, totdat iemand mij erop wijst (zou recentelijk nog een roodkeelpieper op deze manier hebben "gemist"). Heb net nog het aanbod om naar een Noordse nachtegaal te gaan luisteren afgeslagen. Volgens mij heb ik hier al eens gezegd dat het mij er vooral om gaat lekker buiten te zijn, dat ik meer en meer wil weten van wat ik zie en zo ben gaan vogelen. Ik kan een fantastische dag hebben in een mooi gebied zonder ook maar een vogel te hebben gezien. Recentelijk mijn eerste bruine kiekendief gezien, vond ik veel interessanter dan een breedbekstrandloper/noordse kwik/temminck strandloper, ook al waren ook dat voor mij primeurs en hier in de regio allemaal "rode" soorten. Ik vind rovers nou eenmaal mooi.

els
16 mei 2010 om 03:03

Lid
Prachtig Arnoud, zoveel tijd als je er in steekt...dan zie je ook wat!...Ik ben meer een recreatieve vogelaar, maar geniet van alles wat jullie hier laten zien

els
16 mei 2010 om 03:09

Lid
Rijksen jij bent een prof...vogelkenner. Waarom steeds zo obstinaat tegen wie minder weet dan jij???

Laat mij en andere minder ervaringsdeskundigen toch mee genieten....ik heb zoveel plezier in deze site.....laat dat zo blijven please....voor mij en velen zoals Ik

jonas
16 mei 2010 om 07:33

Lid
Fred, wat is de naam van je website?

Fred
16 mei 2010 om 07:39

Lid
mijn website is: http://www.M3-Photo.nl

groet

Fred

Glander
16 mei 2010 om 07:46

Lid
Ik ben net begonnen met het fotograferen van vogels en ben bijna iedere dag op pad, om lekker in de natuur te zijn. Wie wat zie maakt mij weinig uit. Wel vind ik het aangenaam dat soms een ander mij in de hut er op wijst dat er "iets" zit. Soms vraag ik ook wel eens of iemand ergens naar wil kijken omdat ik zelf nog maar net het verschil tussen een mus en een meeuw ken ;)

@Els:

Ik ken Rijksen niet goed, maar ik vind zijn reacties best mee vallen. Ik ben blij met zijn expertise. Hou er rekening mee dat geschreven tekst altijd anders over komt dan dezelfde opmerkingen die iemand maakt in een normaal gesprek in het eggie ;)

Aernout
16 mei 2010 om 17:18

Lid
Ik waardeer de bijdragen van Bram juist ook heel erg. Zoals ik eerder al zei heb ik ook wel veel geluk gehad met die waarnemingen in korte tijd, dus ik snap wel dat hij twijfelt aan het "toeval". Ik heb vandaag weer een heerlijke wandeling gehad, 4,5 u in de buitenlucht en eigenlijk niet veel bijzonders gezien. Nou ja, een gouvink op 4 meter... adembenemend mooi! Ik heb overigens ook al meer dan eens meegemaakt dat ik ergens te vroeg wegging, omdat er vlak daarna een bijzondere waarneming gedaan werd. Ach, ik denk dat er heel veel vogels zijn die ik elke keer weer mis, dus wat maakt het uit. Hoop nog wel veel soorten te zien, overigens. Zo wil ik ooit nog naar de Oostvaardersplassen in de hoop mijn eerste baardman (m/v) te zien. Maar ik zal daar dan vooral veel lopen. Nu al zin in:)

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2