Start
 » 
Overig
 » 
15 soorten per gebied?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker 15 soorten per gebied?
Snic
19 mei 2010 om 23:28

Lid
Pas heb ik per gebied dat ik de afgelopen maanden regelmatig bezoek een lijstje gemaakt met de vogelsoorten die ik er gezien heb. Zo'n gebied is dan rondom huis, of het park, of de visvijver, of een riviergebied of een wandelroute van een kilometer of 4. Het valt me op dat ik vrijwel steeds op ongeveer 15 soorten per gebied kom. In een bijzonder goed gebied haal ik de 20, maar veruit het grootste deel ligt tussen de 13 en 17. Zijn er algemene vuistregels van hoeveelheden soorten die je zou kunnen zien in een wandelroute van een uur (gelopen in normaal tempo, dus niet in vogelaarstempo)?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Jakke
20 mei 2010 om 00:51

Lid
Hier bij ons (het verre buitenland ;-) ) alvast niet. Als ik alleen op pad ben, mis ik bijna gegarandeerd (een massa aan) soorten. Onlangs nog eens met een aantal mensen van de werkgroep op stap geweest in de vallei waarin ik woon, werk, vogels kijk...voor een loze zondag vond ik 114 soorten niet slecht. Op mijn eentje had ik die zeker nooit allemaal gevonden.

Aernout
20 mei 2010 om 09:03

Lid

Jakke
20 mei 2010 om 09:34

Lid
Haha, echt loos was hij inderdaad niet, die zondag. Ik moet er wel bij vertellen dat we al een tijdje met het idee speelden om eens te kijken wat we er op 1 dag allemaal zouden kunnen uitplukken -zonder als een gek elk struikje in te duiken, of als een losgeslagen kudde elke bosschage te vernielen uiteraard. Het verbaasde mij trouwens ook enorm hoeveel verschil een aantal extra ogen uitmaakten, niet dat dat geen gekend fenomeen is (trektelpostgangers begrijpen ongetwijfeld wat ik bedoel), maar nu was het toch echt frappant...

Ik kan het trouwens iedereen aanraden, zo'n dagje tellen en inventariseren. Erg leuk, al levert het soms behoorlijk frustrerende situaties op.

Snic
20 mei 2010 om 21:06

Lid
Dat is niet gering, 114 soorten op een dag. Ik zit aan de 110 unieke soorten in bijna 4 maanden. Dan ga ik er maar vanuit dat ik er nog heel veel mis op een wandeling.
Bij die 15 geziene soorten per gebied heb ik namelijk ook dubbelen zoals de houtduif en de merel. Anders zou je kunnen zeggen gemiddeld ongeveer 4 per gelopen kilometer. Die 114 zou je dan kunnen delen door het aantal vogelaars en het aantal kilometers om tot een vergelijk per gebied te komen.

Aernout
21 mei 2010 om 11:33

Lid
Overigens zijn soort gebied en vogelkennis denk ik ook cruciaal in het herkennen van soorten. In sommige gebieden heb je een enorme rijkdom aan soorten, terwijl andere dan weer kariger zijn.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.