Start
 » 
Overig
 » 
Wilde eend in opvang
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Wilde eend in opvang
Nirina
23 mei 2010 om 21:22

Lid
Hallo,
sinds vanavond heb ik een wilde eend in de opvang bij de dierenkliniek waar ik werk. Ze is licht gewond, waarschijnlijk te heftig te pakken genomen door wat mannetjes. De dierenarts denkt dat ze een kans maakt dus voorlopig blijft ze hier tot ze naar de vogelopvang kan. Nou vroeg ik me af wat je een eend het beste te eten kan geven? Ze eet wel, ik had haar wat duivenvoer gegeven en dat is nu weg. Wat brood heb ik natuurlijk ook wel maar daar mogen ze weer niet teveel van hebben geloof ik. Weet iemand dit??? Op brood en duivenvoer red ze het vast ook maar ik wil graag het beste geven.
Alvast bedankt voor wat tips!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
lucasvanermen
23 mei 2010 om 22:45

Lid
Ik had een aantal jaren geleden hier thuis ook wilde eenden zitten. Ik heb ze altijd eendenkorrel (lijkt wat op legkorrel voor kippen) en graan voor allerlij soorten pluimvee gegeven. Weet niet of er in nederland Aveve's zijn, maar daar kan je normaal gezien beide soorten krijgen. En ze zijn ook zot van regenwormen. Veel succes er mee!

Nirina
24 mei 2010 om 11:01

Lid
Bedankt voor je antwoord:) Helaas kan ik vandaag niet op jacht naar eendenvoer, het is natuurlijk pinksteren maar ik kan ook niet weg van de praktijk! Is het ook ok om haar tot morgen brood en duivenvoer te geven?

channa
24 mei 2010 om 19:29

Lid
Even gekeken wat wilde eenden eten:
zaden, waterplanten, granen, grassen, erwten, insecten, wormen, schelpdieren, visjes, kikkers (of bedoelen ze kikkervisjes..?) mais, aardappels (beiden na oogst overgebleven in de herfst), eikels...
Kortom, wilde eenden voeden zich met velerlei. Denk dat het voor een tijdje prima kan met (bruin) brood zonder korst en vogel/duiven-voer. Duivenvoer heeft wat grotere granen, mais etc. net als gewoon winterstrooivoer. Geen idee of je het in een hokje hebt en of dit een gras bodem heeft (kan het zelf ook gras en wormen zoeken). Anders misschien een idee om gras als extra neer te leggen. Bepaalt het zelf wel wat het wil eten.
Ook belangrijk, water niet vergeten!
Veel succes.

Nirina
24 mei 2010 om 20:46

Lid
Nogmaals bedankt! Ze eet echt prima van zowel brood als duivenvoer, en ik hoor haar ook regelmatig uit het waterbakje drinken. Ze zit gewoon in een kattenhokje, dus helaas geen grasje om zelf wat te zoeken:) Morgen gaat ze naar een echte vogelopvang, daar kunnen ze vast nog veel beter voor haar zorgen tot ze weer los kan!

Nirina
24 mei 2010 om 20:48

Lid
Het is trouwens een echt vogelweekend, er zit nu ook een jonge ekster te wachten op vervoer naar de vogelopvang... Die ben ik harrison's bird formula for juvenile birds aan het voeren want van zelf wat eten snaptie niets. Op advies van een kennis zet ik er kattenzachtvoer bij, heb ik al wat brood geprobeerd, en dus die bird formula. Hij heeft nog lichte ogen, het schijnt dat ze dan nog erg jong zijn? Ook voor deze geldt dat hij vast beter af is in de vogelopvang!

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.