Start
 » 
Overig
 » 
krooneend
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker krooneend
bob
2 maart 2011 om 21:57

Lid
Ik ben benieuwd naar meer informatie over de krooneend. Natuurlijk heb ik al pogingen gedaan er meer over te vinden.
In een watertje in Capelle aan de IJssel waar heel veel eenden en andere watervogels zich verzamelen heb ik wel eens een mandarijneend gezien. Dat is een vreemde eend in de bijt, maar ook een mooie. Die had ik wel eerder gezien. Nu zwom er vandaag tussen de zeer vele eenden eentje die toch ook snel opviel, met een grote roodbruinige kop, - en toch ook een heel mooie eend - waarvan ik vermoed dat het een krooneend was.
Hoe komt zo'n exemplaar er terecht, zelf had ik deze eend nog niet eerder waargenomen, heb alleen geconstateerd dat collega's die eerder geen uitgesproken vogel interesse ten toon hebben gespreid, maar toch wel eerder foto's hebben gemaakt van vogels, dit toch een dusdanige waarneming vonden om de camera op deze eend er lustig op los te laten ...

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Gilmo
2 maart 2011 om 23:06

Lid
Dag Bob, heb je de mogelijkheid van tafeleend (man) ook overwogen. Die zijn wat 'gewoner', de krooneend wordt veel minder vaak waargenomen. Ik heb trouwens geen verklaring voor de aanwezigheid van eenden op een bepaalde plaats.

karel
3 maart 2011 om 07:22

Lid
was het deze eend ? krooneend

karel
3 maart 2011 om 07:24

Lid
of was het deze eend ? man tafeleend

karel
3 maart 2011 om 08:14

Lid
en wat ik zelf constateer vaak is dat bvb de kroon eend en andere bijzondere eenden vaak op grotere wateren /plassen/meren zitten in gezelschap van een aantal andere reguliere eenden.
de tafeleend zie je ook wel vaker op kleine watertjes.
maar dat is wat ik zelf merk dus geen wet van meden en perzen.
wil je er meer over weten verwijs ik maar weer eens naar forum wn .
daar zitten ongetwijfeld mensen die je er veel meer over kunnen vertellen .
groet karel.

bob
3 maart 2011 om 19:44

Lid
bedankt voor de reacties
Aangezien ik vertelde dat mijn collega foto's had gemaakt, en ik die in handen heb gekregen, kan ik ze gewoon laten zien - om na te gaan of het een krooneend was.
Mijns insziens is het toch een krooneend, en geen tafeleend.
Als dat juist is, dan prijs ik me gelukkig dat ik wellicht toch geleerd heb op dit forum, want de naam krooneend kwam in me op bij het zien van de eend. En anders moet ik het forum nog eens vaker raadplegen ...

bob
3 maart 2011 om 19:47

Lid
nog een eend, dezelfde

Gilmo
3 maart 2011 om 20:44

Lid
Zo te zien wel degelijk een krooneend, leuk!

karel
3 maart 2011 om 21:30

Lid
inderdaad een man krooneend ,leuke waarneming.
groet karel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.