Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
grote eend, maar hoe heet de soort ?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker grote eend, maar hoe heet de soort ?
bob
18 maart 2011 om 19:21

Lid
Op een vaste plek is een eend te zien die opmerkelijk groot is. De eend is donker van kleur, maar als je beter kijkt is de eend ook wel een mooie grote eend. De kleur over het lijf is overwegend groenig met wellicht als paarsige teinten te omschrijven. De eend is regelmatig in gezelschap met een vrouw wilde eend.
Dat lijkt wel zijn (?) vrouw te zijn. Maar deze eend is zeker meer dan tweemaal zo groot.
Ik weet er geen eendensoort aan te plakken. Is dit een eend van een bepaald soort ?
Wat is dan de naam van deze eendensoort ?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
karel
18 maart 2011 om 19:36

Lid
muskuseend waarschijnlijk

bob
18 maart 2011 om 19:53

Lid
De muskuseend is groter dan de wilde eend. Deze eend valt op door de rode wratten rond de ogen.

De eend in kwestie heeft niet de zware gestalte van de muskuseend, ook niet het opvallend rood op de kop.

Deze eend lijkt op de een of andere manier meer op de wilde eend maar dan een zeer grote, met een ander kleurenpatroon.

lucasvanermen
18 maart 2011 om 19:57

Lid
Dan zal het wel gewoon een parkeend zijn.

Fred
18 maart 2011 om 21:11

Lid
Qua naam zou je zeggen dat een muskuseend een eendensoort is, maar qua grootte lijkt het wel formaat kleine gans.
In het verleden is de vraag ook al een keer gesteld, het ging toen ook over een grotere eendensoort.
Vroeger werden er op boerderijen speciale eenden gefokt, die als ze volwassen waren werden verkocht op de markt... deze eenden werden loopeenden genoemt.
Loopeenden heb je in verschillenden kleuren net als de soepeenden / parkeenden die men overal kan aantreffen.
Als men googled vind je voornamelijk linken die gaan over de indische loopeenden (Deze eenden worden al eeuwen in Indonesië gehouden om daar de slakjes en ongedierte uit de rijstvelden op te eten.)

De eenden hier op de foto ben ik 1 jaar geleden hier in het natuur gebied tegengekomen en was verbaasd van de grote... zeker 2x zo groot als de normale soepeenden (zie foto's)

groet

Fred

Fred
18 maart 2011 om 21:12

Lid
foto 2

bob
18 maart 2011 om 21:34

Lid
Loopeend, dat klinkt interessant !
De foto van Fred lijkt helemaal niet op de eend in kwestie.
Op de foto van Karel zie ik ook geen gelijkenis met de grote eend en ook niet in de beschrijving.

Misschien ligt het aan mij.
Zal de volgende keer gewoon een plaatje schieten, dan wordt het wellicht duidelijk ..

lucasvanermen
18 maart 2011 om 21:51

Lid

bob
18 maart 2011 om 22:07

Lid
Jouw verhaal over de parkeend klinkt erg sterk Lucas.
Ik wil daar graag een bijdrage aan leveren, maar ik weet het niet.
Zo bijzonder zal de eend niet zijn, hoewel die wel erg groot is.
Is de parkeend een eendensoort ?
Een plaatje geeft misschien uitsluitstel.

lucasvanermen
18 maart 2011 om 22:31

Lid
De parkeend zelf zou ik nu geen soort op zich noemen als bv. vink aangezien deze dikwijls onderling gekruist zijn. Je kan het vergelijken met honden die eigenlijk van wolven afstammen en dan zo verschillende rassen hebben gevormd, en eventueel onderling gekruist zijn waardoor ze niet meer raszuiver zijn. Men spreekt over tamme eenden (de parkeendjes dus) dan ook niet over verschillende soorten maar wel over rassen. Zo heb je zoals al eerder werd gezegd loopeenden maar ook kwakers, pekingeenden,... Behoren allemaal tot parkeenden. De parkeenden kunnen ook niet wild meer genoemd worden, net als een kat of hond dit ook niet is, het zijn de eenden die bij mensen thuis ontsnapt zijn of de nakomelingen daarvan.

els
19 maart 2011 om 00:16

Lid
Op de foto van Fred vind ik de grote eenden best wel op de Peking eend lijken. Hoewel die meestal wit zijn, zijn er ook kleuren variaties. Indische loopeenden zal je niet snel in het water zien. Die staan ook lang en slank rechterop.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.