Start
 » 
Overig
 » 
kauwtje met gebroken vleugel
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker kauwtje met gebroken vleugel
michiel95
24 april 2011 om 17:54

Lid
Hallo,

Gisteren zag ik ver van mijn huis een kauw met een gebroken vleugel ik heb hem in een doosje gestopt en de dierenambulance gebelt,ik ben niewsgierig of een kauw daar bovenop kan komen? kan iemand me daar iets over vertellen?,hij was nog best levendig maar de vleugel hing op de grond.

groeten Michiel

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
lucasvanermen
25 april 2011 om 19:52

Lid
Van een kauw weet ik het niet, maar ik had dit jaar een watersnip met gebroken vleugel gevonden en naar een opvangcentrum gebracht. Achteraf dan bericht gekregen en ze hadden hem laten inslapen.

kaas
25 april 2011 om 20:34

Lid
Het helen van breuken gaat bij vogels wel sneller dan bij mensen, maar het hangt er helemaal van af waar de breuk zit (bovenarm/kom/ellepijp/spaakbeen/vingers/gewricht) en wat voor breuk het is; gecompliceerd of eenvoudig en te spalken. Ontsteking bij de vleugel/ schade aan de vlieghuid maken de genezing moeilijker. Hangt van allerlei factoren af dus.
Aangepast: 25 april 2011 om 20:37
michiel95
25 april 2011 om 22:50

Lid
ja dat is waar ,helaas weet ik het niet,maarja in iedergeval beter dan niets doen

Nirina
27 april 2011 om 17:41

Lid
Ik heb wel eens gehoord dat een botbreuk bij een vogel juist zeer moeilijk heelt. Zodra het een open botbreuk is heb je helemaal een zware klus, antibiotica geven aan (wilde) vogels is niet zo makkelijk. Meestal zullen wilde vogels met een (ernstige) breuk ingeslapen worden, behalve als de vogel in zeer goede conditie is en de betreffende opvang een poging wil wagen. Als je erin geinteresseerd bent wat er met je geredde vogel gebeurd is kun je altijd wel met degene bij wie je hem aflevert afspreken dat je later nog eens belt om ernaar te vragen:)
Aangepast: 27 april 2011 om 17:41
arwen
28 april 2011 om 23:19

Lid
Het hangt af van hoe de breuk is .Bij een open breuk is het in de regel einde verhaal. Een dichte breuk kan in 3 tot 4 weken genezen,mits ik de botten goed kan spalken..Botten van vogels hebben de neiging om naar elkaar toe te groeien.Maar ook hier is het zo,de vogel moet 100 % kunnen overleven in de natuur,anderes moet hij helaas worden ingeslapen

michiel95
29 april 2011 om 14:49

Lid
oke ,bedankt voor de info

gastjez
5 mei 2011 om 11:28

Gast
Wij hebben ooit een jonge kauw gedumpt gekregen met een open botbreuk, helaas weinig aan te doen.
Gezien de kauw nog erg jong was en verder erg levenslustig is de vleugel geamputeerd en heeft de kauw nog vele jaren deel uitgemaakt van het gezin en de rest van de beesten bende.
Bij deze vogel leek het er op dat hij dan ook geen idee had dat hij kauw was, er kwam nooit reactie naar soortgenoten van hem/haar, wel naar alle gezinsleden, inclusief hond en kat (die overgens nooit een vogel ving, alleen muizen, raar dier)
Hoewel ze "in het wild" toch echt beter tot hun recht komen was dit, bij gebrek aan beter, stiekum wel heel leuk.
Al het andere spul wat we opgevangen hebben is gelukkig allemaal wel "natuurlijk" terecht gekomen.

Geen antwoord maar wel n leuk verhaaltje toch?

karel
5 mei 2011 om 18:07

Lid
inderdaad leuk verhaal met een happy end.

groet karel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.