Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
wie weet welke steltloper dit is
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker wie weet welke steltloper dit is
smitf
8 juni 2007 om 21:49

Lid
Nu hopelijk met foto

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
eddie
8 juni 2007 om 22:56

Gast
als je kijkt bij krombekstrandloper zie je zijn of haar broer of zus

Peter van Wetter
9 juni 2007 om 10:21

Lid
Volgens mij is het geen Krombekstrandloper, maar een vrouwtje Kemphaan.

jeanette
9 juni 2007 om 10:48

Lid
Peter, ik ben denk ik niet de enige die graag iets wil leren op deze site.
Zou je jouw opgedane kenis en beetje met ons kunnen delen door aan te geven waarom je denkt (weet) dat dit een vrouwtje kemphaan is . Vanwege de kleur van de poten? Vanwege de patroontekening van de veren op de vleugels?Vanwege het ontbreken van de witte oogring; dat soort dingen. Zou je vast velen een plezier mee doen en mij in ieder geval!

Peter van Wetter
9 juni 2007 om 13:52

Lid
Sorry, dat was inderdaad het minste wat ik had kunnen doen. Ik ga nu eerst even iets vaags roepen; het zit hem in de "jizz"van de vogel. Dit zou je kunnen noemen het totaalplaatje. Meer in het bijzonder kijk ik naar het volgende.

De vogel staat om te beginnen te hoog op de poten voor een Krombekstrandloper. Vooral de tibia (zeg maar het gedeelte van de poten boven de knie) zijn te lang. Ook de lange hals wijst niet op een Krombekstrandloper. Die is meer gedrongen qua postuur dan deze vogel, die eerder aan een ruiter dan aan een strandloper doet denken. De vogel heeft, (overigens ook voor een Kemphaan), een vrij lange, iets naar beneden gebogen snavel. De iets naar beneden gebogen snavel klopt wel voor Kemphaan, net als de niet al te opvallend getekende bovendelen en het vrij lange "achterend" van de vogel. De snavel is echter te kort en te weinig naar beneden gebogen voor een Krombek. Ook kan je in de hals wat lichte streping zien, die ik ook wel op Kemphaan vind passen. Het vervelende van Kemphaan is dat de mannetjes en vrouwtjes totaal verschillen in pootkleur, grootte en uiterlijk, maar de combinatie van de genoemde kenmerken maken dat ik er een vrouwtje Kemphaan van maak. Er worden overigens, ook door ervaren vogelaars, best nog wel eens fouten gemaakt met deze soort, en soms wordt een erg van het gemiddelde afwijkende vogel nog wel eens voor iets heel anders aangezien.

Ik hoop dat ik jouw verzoek met deze reactie heb ingewilligd. Ook nu weer zou ik zeggen; kijk eens op waarneming.nl, waar vast veel foto's van Kemphanen in allerlei verschillende kleden zijn te vinden. Vaak kan je deze soort erg mooi bewonderen in de Ezumakeeg, aan de westkant van de Lauwersmeer. Voor wie van vogels houdt een absolute aanrader!

jeanette
9 juni 2007 om 14:12

Lid
Peter, dit is werkelijk: ''u vraagt en wij draaien''. Klasse en dank je wel. Kijk dan pak ik mijn boek er bij en pas jouw verhaal toe. Heel leerzaam, en op waarneming.nl ben ik vaste gast. Ja, het Lauwersmeergebied, schitterend; voor jou dichterbij dan voor mij die net aan de ZW.kant van de provincie woont....
In ieder geval hoop ik dat we zo vaker ''les'' cq.uitleg van je krijgen (en dat geldt overigens ook voor de andere kenners); nogmaals dank!

smitf
9 juni 2007 om 20:09

Lid
Bedankt allen tot nu toe
Ik heb echter nog een tweede foto
Misschien ter verduidelijking

bob
9 juni 2007 om 20:33

Lid
Bedankt Jeanette, dat je Peter van Wetter hebt aangezet tot het geven van de vogelanalyse.
Bedankt Peter van Wetter, dat je uitstekend gehoor hebt gegeven aan het verzoek tot vogelanalyse.

Als ik dat tweede plaatje zie dan komt steltloper in me naar boven. Dat zijn echt lange poten. Dat is wel een lange snavel met toch een kromming erin.

Die vogelanalyse met de jizz en de tibia moet ik nog een aantal keer herlezen en op me in laten werken, naast het meer ervaren in het zien van vogels om deze hogere vogelkunde te kunnen plaatsen.

Misschien krijg ik de jizz nog een keer te pakken. In ieder geval heel boeiend.

Peter van Wetter
9 juni 2007 om 21:38

Lid
Hoi Jeanette en Bob

Graag gedaan, ik heb het vogelskijken ook van anderen geleerd, en elke dag leer ik wel weer wat bij. Voor wat betreft jizz en tibia nog even het volgende. Vogelaars hebben een eigen terminologie. Ze hebben het over de `topografie`van een vogel. Elk deel van een vogel heeft zijn eigen naam, en in veel veldgidsen wordt aangegeven hoe de verschillende veerpartijen en lichaamsdelen van een vogel worden genoemd. De tibia is de dij van de vogel, zou je kunnen zeggen.

Jizz staat voor `de algemene indruk`van de vogel. Zeg maar het totaalplaatje.

Op de tweede foto kan je echt goed zien dat het een Kemphaan is.

Groet

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.