Start
 » 
Overig
 » 
Hoe kleiner, hoe fijner
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Hoe kleiner, hoe fijner
Gilmo
25 april 2012 om 18:25

Lid
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd een paar kleintjes te fotograferen, veel minder spannend dan kiekendieven jagen, of toch niet .....?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
pia zz
25 april 2012 om 18:49

Lid
mooie foto's Bert, niet spannender dan kiekendieven hoor, eigenlijk zijn alle soorten een belevenis.

rijksen20
25 april 2012 om 19:31

Lid
Dag Bert,

Omdat ik weet dat ik aan jou zonder probleem kritische vragen kan stellen...: hoe komt het dat veel foto's die hier geplaatst worden gewoon niet helemaal scherp zijn? Ik zie dat bij jouw foto's, maar ook bij andere posters (o.a. recentelijk de Boomkruipers van Karel). Ligt dat aan de kwaliteit van de lens, het gebruik van tussenringen, de instellingen of ...? Ik vind dat echt jammer, want over het algemeen is er weinig mis met de compositie.

pia zz
25 april 2012 om 20:21

Lid
wat mij vaak opvalt, is dat de foto thuis op eigen computer scherp is, en op een forum minder, kwaliteitsverlies waardoor??

karel
25 april 2012 om 20:31

Lid
mijn kruipers zijn simpel te verklaren rijksen .
geen licht genoeg ,te lage sluitersnelheid een sigma 150-500 op 500mm .
foto s van kruipers maken met 1/100 onder zeer slecht licht en uit de hand is haast niet te doen met een sigma 150/500.
persoonlijk vindt ik het nog een wonder dat ze zo geworden zijn .
maar je hebt inderdaad gelijk ze zijn niet scherp (heb er ook bij staan dat het wel aardige plaatjes zijn ).
met een bvb f4 vast brandpunt hadden ze wel stukken beter geweest zeker weten .

karel
25 april 2012 om 20:33

Lid
pia zz schreef:

wat mij vaak opvalt, is dat de foto thuis op eigen computer scherp is, en op een forum minder, kwaliteitsverlies waardoor??

kwaliteit verlies krijg je zeker al door dat je de foto s moet verkleinen pia .

renevos
25 april 2012 om 21:23

Lid
karel schreef:

kwaliteit verlies krijg je zeker al door dat je de foto s moet verkleinen pia .

Daarom verscherp ik altijd nog zo'n 14% na, als ik een foto verkleind heb. Verder fotografeer ik altijd in RAW en bewerkt ik ze altijd in photoshop (helderheid, scherpte, levels). Ik noem dat altijd het ontwikkelen van mijn negatief.

De foto's worden trouwens ook door de site zelf nog eens verkleind, wat scherpte verlies oplevert.
Aangepast: 25 april 2012 om 21:25
Gilmo
25 april 2012 om 22:45

Lid
rijksen20 schreef:

Dag Bert,

Omdat ik weet dat ik aan jou zonder probleem kritische vragen kan stellen...: hoe komt het dat veel foto's die hier geplaatst worden gewoon niet helemaal scherp zijn? Ik zie dat bij jouw foto's, maar ook bij andere posters (o.a. recentelijk de Boomkruipers van Karel). Ligt dat aan de kwaliteit van de lens, het gebruik van tussenringen, de instellingen of ...? Ik vind dat echt jammer, want over het algemeen is er weinig mis met de compositie.
Hoi Bram,

Ik weet wel hoe het komt dat mijn foto's niet scherp zijn: altijd uit de hand, onvoldoende rust (ik fiets wat af en neem maar zelden echt de tijd), de foto's zijn heel vaak gecropt en de laatste tijd is het ook niet altijd zo licht als ik zou willen. Mijn spullen zijn prima en ik kan desgewenst Photoshop 5 gebruiken. Toch kies ik er vaak voor alles met Faststone te doen: dat werkt lekker snel en de resultaten zijn heel aardig. De laatste dagen heb ik het iets serieuzer aangepakt (n.a.v. de opmerkingen over ruis in mijn foto's van Pia en Karel) en fotografeer ik in RAW en bewerk na in Photoshop. De kneu is van vandaag toen het licht al minder was, de kwikstaart is wel in goede omstandigheden genomen, maar wel uit de hand. Natuurlijk maak ik ook wel scherpe foto's, maar ik geef toe: ik zou er meer werk van moeten maken. Tegelijkertijd: ik ben nog een "jonge" vogelaar, volop aan het leren te kijken, de geluiden te leren kennen etc. en ik wil ook graag veel zien - die dingen zitten elkaar in de weg.
Ik heb trouwens bekeken of de foto's aan kwaliteit inboeten door het uploaden, maar ik zie wel dat ze wat groter zijn in kB's, maar ik kan geen kwaliteitsverschil ontdekken. Leuk dat je je terechte kritiek in een open vraag formuleert, dan kan ik wat minder defensief reageren (ik heb de neiging beweringen van anderen te weerleggen als ik ze niet overtuigend vind). En ja, ik kan natuurlijk niet nalaten dan maar een paar foto's mee te sturen die wat meer aan de kwaliteitseis van scherpte voldoen (al ....., gelukkig is dit Birdpix niet, ik heb het niet zo op elkaar afz......)

Groet,

Bert

Gilmo
25 april 2012 om 22:48

Lid

els
25 april 2012 om 23:00

Lid
Ik vind de kleintjes wel heel spannend, omdat je die echt moet "zoeken" op het geluid af. Heb vandaag de Fitis en de Tjiftjaf gezien. Heb ze een paar uur kunnen waarnemen....en merkte op dat de Tjiftjaf minder schuw is?? dan de Fitis.

Arnold
26 april 2012 om 10:39

Lid
els schreef:

Ik vind de kleintjes wel heel spannend, omdat je die echt moet "zoeken" op het geluid af. Heb vandaag de Fitis en de Tjiftjaf gezien. Heb ze een paar uur kunnen waarnemen....en merkte op dat de Tjiftjaf minder schuw is?? dan de Fitis.

Ik heb de fitis een paar keer kunnen lokken met een fitis-deuntje op mijn telefoon. Hij zat eerst hoog in de boom, maar tijdens het afspelen kwam hij toch even dichtbij kijken waar die indringer van zijn territorium was.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2