Start
 » 
Overig
 » 
Scherpschieten
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Scherpschieten
Gilmo
5 mei 2012 om 10:12

Lid
Een dag of 10 geleden plaatste Bram Rijksen een kanttekening bij de scherpte van mijn foto's. Daar had hij gelijk in en dat heb ik ook laten weten. Inmiddels heb ik met wat extra aandacht gefotografeerd en zorgvuldiger verkleind (dat blijkt toch ook wel nodig). Hier een paar resultaten: de staartmees en de boerenzwaluw van dichtbij en de steltkluut van een meter of 40 (maar dat kan niet anders bij zo'n zeldzame waarneming).

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
tom roos
5 mei 2012 om 10:46

Lid
Fantastische mooie en scherpe foto's Gilmo. Gefeliciteerd.
Ook leuk om de nachtegaal zo mooi op de foto te hebben want dat valt niet mee.
Ik heb de nachtegaal er nooit beter op kunnen krijgen als de bijgevoegde foto.
Wat bedoel je trouwens met zorgvuldiger verkleinen?

els
5 mei 2012 om 10:52

Lid
Foto`s maken is niet mijn ding, dus geniet ik zeker van deze foto`s..prachtig!!

pia zz
5 mei 2012 om 12:25

Lid
goed gelukt Bert!!!! de zwaluw is schitterend!

renevos
5 mei 2012 om 12:33

Lid
Mooi hoor. En een mooie waarneming van de steltkluut.

Gilmo
5 mei 2012 om 14:28

Lid
tom roos schreef:

Wat bedoel je trouwens met zorgvuldiger verkleinen?
Hoi Tom,
Ik had de gewoonte om te croppen en dan te verkleinen met het freeware programma FastStone.
Ik heb de afgelopen tijd ook wat zitten stoeien met het gratis NX van Nikon, Paint.net (ook al gratis) en het erg dure Photoshop, dat ik eigenlijk alleen maar gebruik voor foto's voor een geprint album of als ik een montage wil maken. Ik vrees dat ik, net als anderen op dit forum, vaak heel veel foto's maak en dan is Photoshop geen doen. Nu dus even van alles uitgeprobeerd en ik heb gemerkt dat FastStone heel goed mee kan met de grotere en dus loggere pakketten. Ik had het percentage voor JPEG op 60% staan, dat ziet er wel goed uit, tot je wat beter kijkt of de boel een tikkeltje vergroot. Dat heb ik nu op 90% gezet, waardoor de verkleinde foto's iets groter in KB's worden. Daarna verscherp ik een beetje. FastStone kent, net als Photoshop, de mogelijkheid om verscherpen te doen met USM-vervagen, dat is net iets strakker. Heel vaak verklein ik een aantal foto's tegelijk. Dat gaat met FastStone door de foto's te selecteren en dan F3 in te drukken. Bij de geavanceerde opties kun je dan instellen dat eerst de afmeting moet worden verkleind en dan pas de verscherping gedaan moet worden (ik doe 12 en een straal van 1.5). Ik had tot nu toe het vinkje voor achteraf verscherpen niet aan staan en dat scheelt behoorlijk. Als je nog andere vragen hebt, kun je me mailen, het gemakkelijkst via http://bijbert.nl
Iets anders: die Canon SX40 HS, waarmee jij fotografeert, is een fantastisch cameraatje. Op grote afstanden geeft hij betere plaatjes dan mijn veel duurdere Nikon/Sigma - vooral heel handig voor bewijsplaatjes, maar jouw foto's mogen er ook zijn!

Groet,

Bert Geelmuijden
Aangepast: 5 mei 2012 om 14:30
lennartv
5 mei 2012 om 14:33

Lid
Gilmo schreef:

de steltkluut van een meter of 40 (maar dat kan niet anders bij zo'n zeldzame waarneming).

Niet? ;) http://waarneming.nl/waarneming/view/54001988

Gilmo
5 mei 2012 om 15:57

Lid
lennartv schreef:

Gilmo schreef:

de steltkluut van een meter of 40 (maar dat kan niet anders bij zo'n zeldzame waarneming).

Niet? ;) http://waarneming.nl/waarneming/view/54001988
Hoi Lennart,

Zulke foto's lijken mij in onze provincie niet gemaakt te kunnen worden! Prachtige foto's en als we het toch over scherpe foto's hebben: voorbeeldig in letterlijke zin!!

Bert

tom roos
5 mei 2012 om 19:36

Lid
Hoi Bert, erg bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg m.b.t. het verkleinen van de foto's.
En inderdaad, ik ben zeer tevreden over mijn camera van 350 euro. Hij is handzaam, licht en
maakt voor een compactcamera kwalitatief goede foto's ook met 35x optische zoom.
Ik hoop er nog veel plezier van te hebben.
Nogmaals bedankt voor je toelichting en veel succes ermee.

gr. Tom

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.