Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Onbekende vogel (voor mij)
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Onbekende vogel (voor mij)
Mully
10 februari 2013 om 18:35

Lid
Vandaag tijdens een boswandeling in de sneeuw vloog er ineens een vogel weg. Het leek een soort kwartel, misschien wat groter. De kleur had nog wel wat weg van een vrouw fazant. Echter ik weet zeker dat dat het niet was. Maakte ook niet of nauwelijks geluid bij het opvliegen en vloog aardig strak laag door de bos. Ik was op een drie meter genaderd.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2
lucasvanermen
10 februari 2013 om 18:44

Lid
Waarschijnlijk een houtsnip. Zitten in de winter hier wel eens in de bossen stil op de grond en goed gecamoufleerd en bij benadering vliegen ze dan snel op en je beschrijving van uiterlijk klopt hier wel op ;) Kwartels zitten overigens in het zuiden nu.
Aangepast: 10 februari 2013 om 18:44
JaJ
10 februari 2013 om 18:47

Lid
Mully schreef:

Vandaag tijdens een boswandeling in de sneeuw vloog er ineens een vogel weg. Het leek een soort kwartel, misschien wat groter. De kleur had nog wel wat weg van een vrouw fazant. Echter ik weet zeker dat dat het niet was. Maakte ook niet of nauwelijks geluid bij het opvliegen en vloog aardig strak laag door de bos. Ik was op een drie meter genaderd.

Klinkt als een ontmoeting met een Patrijs. ( Hoewel die vaker in groepjes aangetroffen worden dan alleen )

lucasvanermen
10 februari 2013 om 18:50

Lid
JaJ schreef:

Mully schreef:

Klinkt als een ontmoeting met een Patrijs. ( Hoewel die vaker in groepjes aangetroffen worden dan alleen )

Patrijs is ook niet meteen een bosvogel.

jorenbenja
10 februari 2013 om 19:04

Lid
mijn eerste ingeving was ook kwartel...

Mully
10 februari 2013 om 19:57

Lid
Dacht dat een kwartel ook niet echt een bosvogel was. Er was wel een brede sloot vlakbij (20-30mter)

lucasvanermen
10 februari 2013 om 20:29

Lid
Kwartel is sowieso al uitgesloten door seizoen en idd de biotoop is ook helemaal niet geschikt voor kwartel.

rijksen20
10 februari 2013 om 20:36

Lid
Afgaande op de beschrijving ligt Houtsnip voor de hand, patrijs niet echt en kwartel in het bod in februari...?

jorenbenja
10 februari 2013 om 20:51

Lid
nu je zegt dat er een sloot was denk dat Lucas wel eens gelijk zou kunnen hebben,
heb je een snavel kunnen zien? volgens mij vliegt de (water)houtsnip wel een rechte lijn... toch?
Aangepast: 10 februari 2013 om 20:52
rijksen20
10 februari 2013 om 22:39

Lid
jorenbenja schreef:

nu je zegt dat er een sloot was denk dat Lucas wel eens gelijk zou kunnen hebben,
heb je een snavel kunnen zien? volgens mij vliegt de (water)houtsnip wel een rechte lijn... toch?

Sloot is niet direct noodzakelijk voor Houtsnip. Maar Houtsnip is idd bruin, vliegt vaak pas op het laatste moment weg, en doet dat dan laag en in een strakke lijn. (Watersnip overigens juist weer niet...)

dommel
11 februari 2013 om 10:26

Lid
rijksen20 schreef:

jorenbenja schreef:

Sloot is niet direct noodzakelijk voor Houtsnip. Maar Houtsnip is idd bruin, vliegt vaak pas op het laatste moment weg, en doet dat dan laag en in een strakke lijn. (Watersnip overigens juist weer niet...)

Beste Rijksen,
Ik heb houtsnip nog maar twee keer gezien.
Opgestoten in 't bos.Iedere keer,vloog ie echter bijzonder hoekig.Onmogelijk te fotograferen.
Ook bij jagers staat houtsnip om deze eigenschap bekend.
En tenslotte staat 't ook zo beschreven in de A.N.W.B.
Mischien als er weinig bomen staan....?
Vriendelijke groeten,Dommel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Pagina  
1
2