Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Pieper
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Pieper
nug
16 oktober 2007 om 07:36

Lid
Ik ben op vakantie geweest vlak bij een grote heide vlakte.
Dit vogeltje zat de hele tijd op de grond totdat ik er aan kwam.
Toen heb ik deze foto geschoten.
Is dit nu een gras of boompieper.
En waaraan kan je dat nou precies zien

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
nug
16 oktober 2007 om 07:37

Lid
en nog een foto voor de zekerheid

mezelf
16 oktober 2007 om 13:31

Lid
Het beste herkenningspunt is de verschillende zang, maar in geval van een foto heeft die info natuurlijk weinig zin. Het in mijn ogen tweede beste herkenningspunt is de achternagel, die bij een boompieper korter en meer gekromd is dan bij een graspieper, waarbij deze zichtbaar veel langer is (zie foto graspieper hierboven).

Verder is de snavel van een boompieper doorgaans wat zwaarder, zijn de oogstreep en de snorstreep meestal wat duidelijker, waardoor het hele gezicht meer gestreept overkomt en. Maar deze kenmerken zijn net als nog vele andere niet altijd eenvoudig waar te nemen 'in het veld'.

Mijn besluit: boompieper

Bram Rijksen
16 oktober 2007 om 18:38

Lid
Lastig om de gangbare kenmerken te gebruiken hier: dit is immers een juveniele vogel, net vliegvlug zo te zien, dus alles is nog vers en nog niet helemaal in de gangbare verhoudingen. Maar gezien de locatie en de zichtbare kenmerken wijst alles inderdaad richting Boompieper

mezelf
17 oktober 2007 om 13:53

Lid
Welja, ik heb me bij mijn beslissing ook enkel gebaseerd op de zichtbare kenmerken (achternagel en enigszins beginnende streping op het kopje). Mijn tweede alinea was eerder bedoeld als antwoord op de tweede gestelde vraag, nl. hoe je ze uit elkaar kan houden.

Hoe zie je precies dat het om een juveniel exemplaar gaat? Net door het nog niet uitgesproken aanwezig zijn van karakteristieke kenmerken of ...?

Bram Rijksen
17 oktober 2007 om 16:33

Lid
in ieder geval door alle kakelverse dekveren; bij adulte vogels zien die er nu een stuk versletener uit. Daarbij heeft dit exemplaar nog gele mondhoeken, en is -zeker op de twee foto- z'n hele houding nogal 'puppy-achtig'..

mezelf
17 oktober 2007 om 21:13

Lid
Bedankt!

AVogel5jaar
22 oktober 2007 om 14:37

Gast
Boompieper (Anthus trivialis), evidente stevige snavelbasis versterken m'n vermoeden.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.