Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Meerkoet verliest zijn eieren
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Meerkoet verliest zijn eieren
dakgoot
8 mei 2014 om 17:30

Lid
Hallo iedereen,

Nu hadden wij sinds een x aantal weken 2 meerkoeten bij ons in de sloot die aan een nest aan het bouwen waren.
en nu kan je ook sinds kort ook daadwerkelijk de eieren zien liggen in het nest.
Sinds gister kon ik de eieren niet meer zien en zag het er naar uit dat het nest het niet ging houden en dat het al een beetje lager was.

Vandaag weer een kijkje genomen en inderdaad de eieren zitten er niet meer in en het nest is vrijwel gelijk met het water en is dus kapot.

Is er een manier om deze eieren nog te redden doormiddel van een visbroek die waterdicht is te proberen om de eieren van de bodem te pakken?
Of heeft dit geen zin omdat ze teveel zijn bewogen en ondertussen alweer 2 dagen op de bodem liggen?

Graag advies of ik deze beestje nog kan helpen of dat het pech eieren weg is???

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Nick
8 mei 2014 om 17:46

Lid
Hier valt niks meer aan te redden, de eieren zijn al onderkoeld geraakt.

Mully
8 mei 2014 om 19:20

Lid
Die zullen waarschijnlijk nog wel een 2e leg beginnen..

dakgoot
9 mei 2014 om 00:26

Lid
Hopen dat ze hun nest op een water betere plek maken.
Maar proberen de eieren terug van de bodem te halen heeft geen zin?

frankw
9 mei 2014 om 08:26

Lid
Nee.

els
9 mei 2014 om 11:45

Lid
De meerkoeten hebben waarschijnlijk al een paar dagen een nieuw nest op een andere locatie. Want als ze dit nest nog in gebruik zouden hebben, dan hogen ze dat elke dag van onderen op. Ik vraag me elk jaar ook af, of watervogels lok nesten maken, om een paar dagen later op een andere plek, het echte nest te beginnen. Ik zie dat steeds hier rond de vijver, er worden 2-3 eieren gelegd en vervolgens komt de vogel er niet meer, om haar dan (een paar dagen later) op een andere plek te zien leggen. Alle eieren uit de eerste (nep) nesten worden weg gegeten, terwijl moeder veilig en wel ergens anders haar nest uit broedt. Heeft iemand daar enig idee van?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.