Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Donkere Zanglijster ?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Donkere Zanglijster ?
JaJ
30 juni 2015 om 20:45

Lid
Deze donkere lijsterachtige fourageert momenteel druk op ons gazon tussen de jonge en volwassen merels. Voorkomen, gedrag en afmetingen als van Zanglijster, maar kleuren veel te donker.
Vleugels, flanken , rug en staart antraciet-grijs. Borst wel gevlekt, maar veel donkerder dan normaal. Gele mondhoeken zouden een juveniel doen vermoeden, maar het is een oudervogel die volle bekken regenwormen af en aanvoert naar steeds dezelfde struik.
Staart veel korter dan die van de Merels, en vaak schuin omhoog gehouden tijdens fourageren.
Kan dit een kleurafwijking Zanglijster zijn of zie ik iets over het hoofd ?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Gastennaam
30 juni 2015 om 21:47

Gast
Ik vind het meer lijken op een merel waarvan de staart (gedeeltelijk) is afgebeten.

Nick
30 juni 2015 om 22:19

Lid
De staart is niet afgebeten maar nog niet volgroeid verder lijkt het mij toch een vrouw merel die dit jaar nog uit het ei is gekropen...

Bram Rijksen
30 juni 2015 om 23:36

Lid
Nick schreef:

De staart is niet afgebeten maar nog niet volgroeid verder lijkt het mij toch een vrouw merel die dit jaar nog uit het ei is gekropen...

Een merel die dit jaar uit het ei gekropen is ziet er gelukkig toch wel iets vitaler uit (en is sowieso nog niet op geslacht te determineren)... Gewoon een adulte vrouwtjesmerel die toe is aan een nieuw verenpakje.

JaJ
1 juli 2015 om 07:43

Lid
Tja, toch vreemd hoe blind je soms kunt zijn. Als ik nu alleen naar deze 2 foto's kijk zeg ik ook gelijk merelvrouw.
Zo op het verkeerde been gezet door afwijkend gedrag t.o.v. de andere merels op het gazon, en de afgesleten staart.
De juvenielen en en mannetjes die er hun gemak van namen in de warme avondzon tegenover dit overijverige moedertje die voor een heel kroost het avondeten bij elkaar aan het racen was.
Met dank voor de antwoorden en groeten.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.