Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
grasmus??
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker grasmus??
Fritsensonja
7 april 2016 om 07:21

Lid
Gister voor het eerst met mijn oudste en Texelse dochter naar de Hors geweest. Fantastisch. Ik viel met mijn knalblauwe jack wel erg op tussen de meest donkergroen geklede vogellaars, dat moeten de vogels ook opgevallen zijn. Voor het eerst een Lepelaar gezien. Probeerde zelf te fotograferen, niet gelukt, maar van een aardige Franstalige Belg mochten we door zijn telescoop kijken. Wauw. Wat-Een-Snavel-Bek.
Bij een klein meertje post gevat en geduldig gewacht tot een klein vogeltje keer op keer zich in dicht struikgewas liet vermoeden. Mijn dochter maakte een aantal foto's waarvan er een paar in duidelijkheid niets te wensen overlieten. Met vogelvinder van onze site ,kwam ik uit op de grasmus. Ben hier behoorlijk zeker van. Is dat terecht?
Aangepast: 7 april 2016 om 07:22
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Firecrest
7 april 2016 om 07:51

Lid
Ik ben wel benieuwd waarom je bij een grasmus uitkomt, want die is het niet. Die lichte wenkbrauwstreep is wel een opvallend kenmerk dat je niet bij heel veel vogels ziet. Ik vermoed daarom dat het een blauwborst vrouwtje is, jammer dat je de andere kant er niet op hebt staan.

Fritsensonja
7 april 2016 om 08:48

Lid
Goed gezien Firecrest, ten eerst had mijn dochter op deze plek door de kijker al een keer een blauwborst in beeld gehad, en blies ik de foto nog een keer op mijn laptopscherm op en dan is er ook een blauw strookje beginnend onder de snavel zichtbaar.
Die keuzes voor vogelvinder blijf ik toch heel lastig vinden. Goed kijken en weten waar je naar moet kijken dat is een kunst.
Aangepast: 7 april 2016 om 08:53
Firecrest
7 april 2016 om 08:57

Lid
Misschien/waarschijnlijk zelfs een mannetje met die hoeveelheid blauw.

Fritsensonja
11 april 2016 om 08:28

Lid
Goede morgen toch nog een tweede poging voor het herstel van de grasmus. Mijn dochter en ik spotte een zeer schichtig vogeltje nauwelijks zichtbaar in het dichte struikgewas. Duidelijke foto's konden we niet maken en de meest duidelijke vogel die zich niet in de struiken verborg bleek na oordeel van vogelvisie een blauwborst te zijn. Ik dacht dat ik vanwege de onduidelijkheid alle foto's had weggegooid, maar op de iPad waren er toch enkele bewaard gebleven.
Mijn dochter meent een sperwergrasmus, ik ben zeer benieuwd of we met de grasmus het toch bij het juiste eind hadden.
gr
Frits
Aangepast: 11 april 2016 om 08:29
Firecrest
11 april 2016 om 08:56

Lid
Hoi Frits, ook dit is geen grasmus. Grasmussen herken je o.a. aan de grijze kop en witte keel (in het Engels heten ze zelfs whitethroat). De sperwergrasmus is in Nederland zo zeldzaam dat je daar redelijkerwijs ook geen rekening mee hoeft te houden (en die ziet er ook anders uit). De vogel die je hier op de foto hebt, heb je volgens mij ook al in de tuin gehad en toen voor huismus uitgemaakt.

Fritsensonja
11 april 2016 om 09:12

Lid
Weer die Dexelse Heggenmus Firecrest, dit keer eens op Texel. Ze weten me wel te vinden. In onze tuin is het paartje een vaste bezoeker geworden en weten ze de verse meelwormen zeer te waarderen. Schuw zijn ze veel minder en durven ze op een paar meter afstand van mij te komen. Blijkbaar in de wetenschap dat ik degene ben die al die verrukkelijke zaden etc rondstrooit.
In het gebiedje van de blauwborst en de heggenmus, fotografeerde mijn dochter nog een vogel, die nu ook best de heggenmus kan zijn. Silhouet in tegenlicht.
gr
fr

Firecrest
11 april 2016 om 10:14

Lid
Ik heb je foto even wat lichter gemaakt en de kleuren veranderd om te zien of je vermoeden juist was. Mij lijkt van wel.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.