Lid
|
Gister een herontmoeting met de Blauwborst gehad, op een wandeling van 4 km. Hij liet zich gewillig fotograferen.
Maar ook talloze kleine vogels die ik nog lang niet kan thuisbrengen. Kees Heij, de huismussenbioloog, raadde me dinsdag aan het ANWB vogelboek aan te schaffen, ga ik dit weekend doen. Voorlopig beschik ik nog niet over enige parate vogelkennis.
Ben benieuwd, Vogelvisie, naar jullie mening.
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
|
Naast de blauwborst heb je ook een fitis of tjiftjaf op de foto. Welke van de twee is erg lastig te zien, tjiftjaf heeft zwarte pootjes en de fitis lichte. Op foto's is dat helaas toch vaak lastig te zien omdat ook de pootjes van een fitis donker kunnen lijken. Op de rechterfoto heb je nog een vink (mannetje) staan.
|
|
|
|
Lid
|
|
Om te demonstreren hoeveel fitis en tjiftjaf op elkaar lijken twee foto's die ik afgelopen week heb gemaakt. Ik heb ze allebei gehoord dus ik weet met zekerheid dat de vogel links een tjiftjaf is en de foto rechts een fitis.
|
|
|
|
Lid
|
leuk laatste tijd de vink een aantal keren in een vogelboek gezien, maar dat helpt niet om in 3D de juiste klik te maken.
Nog wat bij de fotootjes gezocht, Firecrest, maar ik kan niet uitsluiten dat er meerdere soorten vogels gefotografeerd zijn.
Dit hou ik dan maar op een Fitis als ik je les goed begrepen heb.
|
|
|
|
Lid
|
Fritsensonja
schreef:
leuk laatste tijd de vink een aantal keren in een vogelboek gezien, maar dat helpt niet om in 3D de juiste klik te maken.
Nog wat bij de fotootjes gezocht, Firecrest, maar ik kan niet uitsluiten dat er meerdere soorten vogels gefotografeerd zijn.
Dit hou ik dan maar op een Fitis als ik je les goed begrepen heb.
Want...?
|
|
|
|
Lid
|
Rob ik hou het op een fitis louter en alleen omdat ik van Firecrest twee foto’s de mijne er het meest op vind lijken. Op het tweede fotootje zie ik eigenlijk niets van de poten.
Inmiddels nagezocht dat de fitis veelvoorkomend is en iets beter lijkt te passen in het dichte struikgewas van de Morsen.
Maar wat jullie vogelvisionisten zich misschien al lang niet meer realiseren is dat jullie de beschikking hebben van een vogelgrammatica die een nietvogelaar helemaal niet heeft.
In onderstaande wikipedia beschrijving accentueerde ik die “grammaticale” kenniselementen dmv spaties.
Signalement
160 tot 165 mm l a n g[2] en w e e g t 24 tot 39,5 gram. Het m a n n e t j e heeft een grijze k r u i n en grijze w a n g e n, een zwarte k e e l en b o r s t, een zwart m a s k e r met witte s t i p achter het oog, een witte s t r e e p over de vleugels en in het broedseizoen een z w a r t e s n a v e l. Het v r o u w t j e heeft een minder contrastrijke t e k e n i n g dan het mannetje, een lichte o o g s t r e e p, enige t e k e n i n g op rug en vleugels en een e f f e n lichtgrijze/bruine borst. In de r u i t i j d is hun verenkleed soms nauwelijks meer te herkennen als zijnde ….
Weet jij Rob nu welke vogel hier beschreven is?
mvg Frits
|
|
Aangepast: 23 april 2016 om 07:39
|
|
Lid
|
Fritsensonja
schreef:
Rob ik hou het op een fitis louter en alleen omdat ik van Firecrest twee foto’s de mijne er het meest op vind lijken. Op het tweede fotootje zie ik eigenlijk niets van de poten.
Inmiddels nagezocht dat de fitis veelvoorkomend is en iets beter lijkt te passen in het dichte struikgewas van de Morsen.
Maar wat jullie vogelvisionisten zich misschien al lang niet meer realiseren is dat jullie de beschikking hebben van een vogelgrammatica die een nietvogelaar helemaal niet heeft.
In onderstaande wikipedia beschrijving accentueerde ik die “grammaticale” kenniselementen dmv spaties.
Signalement
160 tot 165 mm l a n g[2] en w e e g t 24 tot 39,5 gram. Het m a n n e t j e heeft een grijze k r u i n en grijze w a n g e n, een zwarte k e e l en b o r s t, een zwart m a s k e r met witte s t i p achter het oog, een witte s t r e e p over de vleugels en in het broedseizoen een z w a r t e s n a v e l. Het v r o u w t j e heeft een minder contrastrijke t e k e n i n g dan het mannetje, een lichte o o g s t r e e p, enige t e k e n i n g op rug en vleugels en een e f f e n lichtgrijze/bruine borst. In de r u i t i j d is hun verenkleed soms nauwelijks meer te herkennen als zijnde ….
Weet jij Rob nu welke vogel hier beschreven is?
mvg Frits
Dag Frits,
Hier moet ik ook voor gaan zitten en waarschijnlijk zal ik er nog een paar keer naast zitten..
Maar dat is een deel van 't spel.
En iedereen was ooit "niet" vogelaar!Juist 't af toetsen van de kenmerken ,geeft des te meer voldoening als je dan bevestiging krijgt..
Daarom die"want".Uiteraard weet ik dat niet iedereen de behoefte heeft om 't allemaal door te spitten maar dan blijven uiteindelijk alle vogels mussen...
Veel plezier nog met 't vogelen en fotograferen.
Vr.groeten,rob.
|
|
|
|
Lid
|
Fijn dat je er even voor bent gaan zitten Rob. Door je uitleg hoe veel voldoening het geeft om je eigen afgetoetste kenmerken bevestigd te zien, snap ik vogelaars weer iets beter.
Maar hemelsbreed lijkt het niet misschien niet zo moeilijk om het roze van de poot van een mantelmeeuw te onderscheiden van die gele van de zilvermeeuw, maar de weg van kneus naar kneu is lang kan ik je zeggen.
Mussen zijn voor mij al weken geen grijzemussen meer Rob, omdat mijn interesse vooral uitgaat hoe de vogel het leven van de mens binnenvloog en omgekeerd de mens ingrijpt in het leven van de vogel is de huismus de ideale instapvogel.
Ben in juni uitgenodigd bij de presentatie van het boek over de huismus van Kees Heij in het Nat-Hist-museum, mijn ster is snel stijgend ;-)
Zal een dezer dagen de voortgang van mijn huisentuinmusexperiment vermelden, want er is nieuws.
mvg Frits
|
|
Aangepast: 25 april 2016 om 08:14
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|