Lid
|
in een uitgestrekt dicht bosgebied van Orleans tot Vierzon merkte ik voor het eerst dat het vogelen in een dicht bos allesbehalve eenvoudig is. Je hoort enorm veel vogels maar te zien zijn ze ho maar. Fotograferen is een ware crime.
Toch meen ik mijn eerste grote bonte specht gezien te hebben. Had ik niet zo ver voor hoeven reizen. Een belabberde foto's maar misschien voldoende om uitsluitsel te geven.
In dit immense gebied met talloze meertjes en beekjes vond ik het opmerkelijk dat die tamelijk grote meertjes op een verdwaald wilde eendenpaartje vrijwel vogels waren.
Geen gans gezien, hoe kan dat?
mvg
Frits
|
|
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|
Lid
|
|
Een grote bonte specht inderdaad. Wat die watervogels betreft: ganzen hebben vooral gras nodig om te foerageren dat vind je niet veel rond bosvijvers. Daarnaast trekken ganzen traditioneel gezien naar het noorden in de zomer, veel soorten broeden zelfs op de toendra. En dan heb je in Frankrijk ook nog een echte jagerscultuur. Dat zijn een paar mogelijke oorzaken die ik zo kan bedenken. Overigens raad ik je aan om bij watertjes in Frankrijk goed uit te kijken naar ijsvogels, ik heb er vorig jaar een stuk of dertig gezien rond de Dordogne.
|
|
|
|
Lid
|
Bedankt Firecrest van dat gras en dat jagen lijken mij schoten in de roos. Blijft toch wel onwezenlijk die lege koele vogelloze meren, terwijl in Prinsenland elke 20 meter slootwater wel in bezit genomen is door paartjes waterhoen, eend, nijlgans of zwaan.
Dat jagen moet hier in Frankrijk gigantisch zijn; ik kon al geen andere verklaring vinden waarom kilometers hekken het privé bezit van een groot bos af moest palen.
Ga komend weekend door naar de Dordogne en hoop daar op mijn eerste ijsvogel. Moet ik wel tegenkomen op mijn ochtendwandeling voor de rest van de familie uit de veren is. De kans op een ijsvogelvangst is klein heb ik wel begrepen van Tomroos die zijn uitgelezen plekjes weet en zich goed voorbereid met een camouflagelaken.
gr
fr
|
|
|
|
Lid
|
|
Het zien van een ijsvogel is gelukkig niet zo moeilijk als het fotograferen er van. Het overgrote deel (ca 25 stuks) zag ik tijdens 1 kanotocht van 19km. Ze vliegen dan vaak over het water weg voor je kano, soms heb je geluk en zie je ze landen en blijven ze ook nog zitten. Ze vliegen snel en meestal vrij laag over het water. Door de grote snavel vallen ze vanaf de zijkant wel op, staar je echter niet blind op de kleuren. Ik zie meestal eerst het silhouet en daarna valt het blauw pas op, vooral het heldere blauw op de rug.
|
|
Aangepast: 6 mei 2016 om 08:36
|
|
Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
|