Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
wie is de ware winterkoning?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker wie is de ware winterkoning?
Fritsensonja
6 maart 2018 om 15:25

Lid
Door de vrieskou en de sneeuw kreeg ik in mijn kleine stadstuintje twee dagen bezoek van een school staartmezen (neem ik aan). Op de foto lieten ze overigens geen misverstand over hun naam bestaan.
Nu het weer lente is, zie ik ze niet meer.
Wel sinds begin van de intredende winter een klein vogeltje dat zich moeilijk liet fotograferen. Dit blijkt wel een blijvertje en bezoekt een keer of zes per dag de tuincafetaria. Ondanks de onduidelijke foto's hoop ik bevestiging van de vogelvisionisten dat het hier om een winterkoninkje gaat.
ben benieuwd naar het oordeel van het forum.
groet
Frits

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Wil
6 maart 2018 om 15:41

Lid
Ja, hoor; zeker een winterkoninkje :)

Fritsensonja
6 maart 2018 om 18:50

Lid
Bedankt voor je bevestiging Wil.
Het is mijn eerste winterkoninkje dat ik zie. Zenuwachtig bedrijvig baasje. Ik vind het heel bijzonder dat dit vogeltje onze tuin frequenteert. De winterkoning is toch geen stadsvogel?

Wil
6 maart 2018 om 19:13

Lid
"Klein Jantje", zo wordt hij ook wel genoemd, komt ook in de stad voor.
Er moet wel groen zijn zoals plantsoenen, tuinen ( met heggen en struiken) en openbaar groen.

Fritsensonja
6 maart 2018 om 21:00

Lid
Ik had nog nooit van klein Jantje gehoord Wil;
https://www.knnv.nl/afdeling-tilburg/klein-jantje
Het is inderdaad groen bij mij in de buurt, er is zelfs een paar kilometer smalle corridor die naar het groene gebied langs de IJssel tot aan Gouda loopt. Maar het zal vooral de voedselschaarse van de afgelopen koude weken geweest zijn die de winterkoning onze tuin in lokte. Sinds twee jaar hebben we onze tuin vogelvriendelijk gemaakt, tot genoegen van verrassend veel gevleugelde bezoekers, maar de winterkoning vertoonde zich nu voor het eerst.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.