Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
aalscholver
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker aalscholver
mezelf
8 mei 2008 om 19:03

Lid
Ik heb vandaag een aalscholver op bijzonder grote hoogte zien zweven, cirkelend op termiek zoals een buizerd dat bijvoorbeeld ook doet. Ik had nog de tijd om de verrekijker erbij te halen en toen was er geen twijfel meer mogelijk: de lange nek, de vleugels die zowat in het midden van het lichaam zijn ingeplant en de in het algemeen wat 'stuntelig' ogende bouw. Is dit normaal gedrag voor een aalscholver? In een vlucht zie je ze wel vaker tamelijk hoog, maar deze vloog alleen en bovendien veel hoger dan ik ze ooit heb zien vliegen.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Mot
8 mei 2008 om 20:07

Gast
Het was toch zeker geen ooievaar?

mezelf
9 mei 2008 om 14:08

Lid
Heel zeker! :) Het was met zekerheid een aalscholver

Vigg
10 mei 2008 om 15:33

Lid
Of dat cirkelen 'normaal' gedrag is voor een aalscholver weet ik niet, maar het lijkt me niet onlogisch. Ik verklaar me nader: aalscholvers zijn ondanks hun wat plompe verschijning uitstekende vliegers, die per dag ettelijke kilometers kunnen afleggen. Nu kost dat natuurlijk ook heel wat energie, hetgeen dan weer kan worden opgevangen door het naar grote hoogte stijgen door middel van thermiek, waarna de vogel zich laat glijden over geruime afstand zonder dat het hem veel moeite kost...

Je zal al wel vertrouwd met dit gegeven. Maar zoals ik dus eerder zei: ik heb het zelf nog nooit een 'schollevaar' (zoals ze ook wel worden genoemd) zien doen, maar het zou mij dan ook weer niet zo heel erg verbazen.

Vigg
10 mei 2008 om 15:34

Lid
vertrouwd zijn...foutje, bedankt

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.