Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Nonnetje
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Nonnetje
Lientje
18 januari 2009 om 15:36

Lid
Gisteren zag ik, toen ik door de Biesbos fietste, een wit eendje dobberen. Ik kwam dichterbij, en volgens mij was het een nonnetje! Ik pakte mijn camera, en helaas zag een van de nonnetjes het. Dus ze gingen er snel vandoor. Ik heb dus alleen een foto van een wegvliegend (vrouwtjes) nonnetje. Er waren er 2, een wit mannetje en een bruiner vrouwtje. Zijn het inderdaad nonnetjes die ik gezien heb? Ze waren kleiner dan een wilde eend, en ze vlogen echt heel erg snel. Onderaan de foto zitten twee bergeenden, dat weet ik. Het gaat om de vogel rechtsboven, die wegvliegt.

Groetjes Lientje

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Jacquesvanmeer
18 januari 2009 om 16:02

Lid
Aan de vleugeltekening te zien is het inderdaad een vrouw nonnetje.

Lientje
18 januari 2009 om 16:19

Lid
Oh wat gaaf! Ik had ze nog nooit gezien, en ze waren wel op waarneming.nl doorgegeven, maar dat was een paar kilometer daar vandaan.
Blijven ze eigenlijk op dezelfde plek? Ik wil 'm graag nog is zien, en een goede foto maken...

Groetjes Lientje

Peter van Wetter
21 januari 2009 om 12:41

Lid
Je kunt op waarneming.nl de plek exact invoeren, door een plek in de omgeving te kiezen en dan het pijltje te verslepen. Nonnetjes kunnen inderdaad lang op dezelfde plek blijven hangen; in het voorjaar verdwijnen ze naar het noorden om te broeden. Trouwens; mannetjes Nonnetje zijn nog fraaier dan vrouwtjes.

Lientje
21 januari 2009 om 17:54

Lid
Bedankt voor je antwoord, leuk dat ze langer op dezelfde plek blijven. Het mannetje was inderdaad prachtig, het vrouwtje zag ik eerst niet, alleen bij het wegvliegen. Ik denk dat het
nonnetje wel de allermooiste watervogel is die ik tot nu toe heb gezien. Op dezelfde dag zag ik ook (voor het eerst) mannetje en vrouwtje grote zaagbek. Die zijn ook mooi zeg!

Groetjes Lientje

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.