Start
 » 
Vogelherkenning
 » 
Welke vogel kan ik gezien hebben?
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Welke vogel kan ik gezien hebben?
Frandalf
24 november 2010 om 18:41

Lid
Ik liep vandaag in het Haagsche Bos toen ik een grote, overwegend witte vogel over zag vliegen. De achterrand van de vleugels was zwart gekleurd en de snavel leek oranje. Het was zeker geen ooievaar. Iemand een idee?

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
JaJ
24 november 2010 om 20:17

Lid
Sneeuwgans ?

Frandalf
24 november 2010 om 20:51

Lid
Daar had ik ook al naar gekeken, maar het was echt een band over de gehele lengte. Eigenlijk als een ooievaar, maar dan veel smaller, alleen langs de punten van de veren.

JaJ
24 november 2010 om 22:54

Lid
Bij een band over de gehele lengte zou je aan een Roze Pelikaan kunnen kunnen denken. Daarvan zijn enkele escapes aanwezig in het land. Maar die band is vrij breed. Niet alleen aan de punten van de vleugels. Kun je nog iets zeggen over de vorm van de snavel, of de houding/lengte van de nek tijdens de vlucht o.i.d. ?

channa
25 november 2010 om 12:03

Lid
Lijkt mij een grote zilverreiger??
Die heb ik afgelopen weekend gezien, 5 stuks en bij overvliegen zag ik ook zwarte rand aan eind van de vleugels waardoor ik bijna begon te twijfelen of het geen ooievaars waren, maar dat waren het toch echt niet. Volledig wit toen ze op de grond waren. Vliegend met gestrekte hals en poten naar achter.

Frandalf
25 november 2010 om 13:43

Lid
Ik kan jammer genoeg niets meer zeggen over de vogel. Tussen de bomen viel me alleen de zwarte rand aan de vleugel op. Met wat meer ervaring had ik wellicht meer gezien...

Roze pelikaan, hmm..ik moet zeggen dat deze foto er wel iets op lijkt: http://www.hartvannederland.nl/wp-content/uploads/hvnl/pink%20pelikan-482x350.jpg

Maar aangezien er met enige regelmaat grote zilverreigers in de buurt te vinden zijn (met name in de polder tussen Den Haag, Wassenaar en Voorschoten), denk ik dat het een grote zilverreiger was. Deze is een paar dagen terug nog een kleine 2km ten oosten van waar ik was waargenomen. Toch knaagt er iets, want de vogel had zeker geen achteruit stekende poten.

Gilmo
25 november 2010 om 13:51

Lid
De zilverreiger heeft geen zwarte achterkant van de vleugels. Alhoewel het mij niet waarschijnlijk lijkt: een kraanvogel? Ik ben vorige week nog door Bram gecorrigeerd op waarneming.nl omdat ik 4 overvliegende kraanvogels voor ooievaars had gehouden.

Gilmo
25 november 2010 om 13:52

Lid
PS Mijn waarneming van kraanvogels: http://amersfoort.waarneming.nl/waarneming/view/50993394

lennartv
25 november 2010 om 17:11

Lid
Een roze pelikaan echt een bakbeest hij is bijna onmiskenbaar. Die valt nog erger op dan een zeearend, dus bij twijfel lijkt een roze pelikaan niet direct een optie.

Frandalf
26 november 2010 om 10:12

Lid
Hmm, kraanvogel lijkt er wel op, maar die zijn de laatste tijd niet in ZH waargenomen, dus ook die optie lijkt me niet logisch.
Denk dan toch een grote zilverreiger.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.