Start
 » 
Overig
 » 
Zuid-Limburg
Inloggen
Aanmelden
Zoeken
Start
Gebruiker Zuid-Limburg
Aernout
21 april 2011 om 09:39

Lid
Hallo vogelaars,
Zaterdag aanstaande vertrek ik voor een 3-daags Paasweekend naar Zuid_limburg. Epen, meer bepaald. Ik heb er ontzettend veel zin in, en was zelfs zonder het aanstaande prachtweer al van plan vooral veel buiten te zijn. Uiteraard is er de hoop nog wat leuke vogelgebiedjes aan te doen, en stiekem de hoop op een ijsvogel (waarvan ik er gisterenavond ook al een tegenkwam). Iemand van jullie nog tips? Hoe specifieker hoe beter. Ik heb al van een vogelaar uit de buurt gehoord dat het Hamsterreservaat leuk schijnt te (kunnen) zijn.
Wederom veel dank.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.
Frank van der Meer
21 april 2011 om 11:37

Lid
Goede keus om naar Zuid-Limburg te gaan, het mooiste stukje Nederland! Ik ben zelf al enkele jaren een regelmatig bezoeker van Zuid-Limburg omstreeks deze tijd, met name in feb-apr in de omgeving Vijlen/Vaals/Mechelen/Epen.
Als ik jou was zou ik veel in de bossen gaan lopen. Bovenste Bos, Onderste Bos, Schweibergerbos, Kruisbos en natuurlijk de Vijlenerbossen / Boswachterij Vaals (omgeving Epenerbaan/Rugweg), met daarbij inbegrepen o.a. het Kerperbos, Zevenwegenbos, Malensbos en Elzetterbos. Nog steeds goede kans op Mibo's, Kortsnavelboomkruipers, Vuurgoudhaantjes, kilo's Appelvinken en alweer de eerste zingende Fluiters.
Daarnaast kan ook het Geuldal ten zuiden van Epen interessant zijn, dat is in de goede tijd een prima gebied voor doortrekkende Rode Wouwen en Kraanvogels en daarnaast komen er ook Mibo's, Appelvinken, Grote Gele Kwikken, Vugo's en IJsvogels voor. Op de heen- of terugweg misschien even kijken bij Tradeport West nu het nog kan? Daar kom je langs als het goed is.
Aangepast: 21 april 2011 om 11:40
Aernout
21 april 2011 om 13:48

Lid
Wow. Dat is a) heel specifiek, inderdaad, en b) het toeval wil dat we naar Epen gaan, dus ik kan hier nogal wat mee. De kuifleeuwerik heb ik al eens mogen bewonderen, maar een extra mogelijkheid is inderdaad nooit mis! Ik kijk al uit naar nog meer tips, al is het misschien wat laat...
Fluiters heb ik nog niet gezien, dit jaar. Leuk! En ijsvogels blijven bijzonder, natuurlijk. Stiekem hoop ik op een overtrekkende zw-wouw of een grauwe gors.

Wil
21 april 2011 om 15:47

Lid
Ook het Gerendal (stiltegebied) bij Valkenburg is de moeite waard.
Kans op o.a. fluiter, groene specht, spotvogel (laatste jaren ook Orpheus) en bosrietzanger.
En in de buurt van de Geul ook ijsvogel.

Aernout
21 april 2011 om 19:35

Lid
Dank dank, ik heb het opgeschreven...

Aernout
26 april 2011 om 23:22

Lid
Paapje, rode wouw, sprinkhaanzanger, tapuit, ijsvogel (zeer vluchtig), tientallen fluiters en vuurgoudhaantjes, paartje koekoek, zwarte roodstaarten om je nek over te breken, geelgorzen in overvloed... Het was absoluut de moeite. Vijlener Bosschen en Geuldal zijn de hoofdbestemmingen geweest

els
27 april 2011 om 00:30

Lid
Je hebt heel wat gezien, leuk hoor. Nog foto`s gemaakt?

IJsvogel is hier zelfs al gewoon, komt de visjes uit onze vijver pikken. Op nog geen 5 meter afstand van mijn bankje...:)

Aernout
27 april 2011 om 01:02

Lid
Nee, ik fotografeer eigenlijk zelden tot nooit meer vogels. Ik heb slechts een 200mm lens en een beperkte camera, fotograferen leidt tot frustreren, dus dan geniet ik maar van de beestjes zo lang ik de kans krijg. En ja, je hebt gelijk, ik heb best wat gezien (ik heb alleen de voor mij interessante soorten genoemd en ik ben bijzonder verwend, voor iemand die zo kort vogelt) en wat ik gezien heb was echt prachtig. De omgeving daar sowieso. Iets noordelijker is ook het Ravensbos bij Valkenburg een prachtig wandelgebied.

IJsvogels in de tuin.... Het zou verboden moeten zijn.

els
27 april 2011 om 01:49

Lid
Aernout schreef:

Nee, ik fotografeer eigenlijk zelden tot nooit meer vogels. Ik heb slechts een 200mm lens en een beperkte camera, fotograferen leidt tot frustreren, dus dan geniet ik maar van de beestjes zo lang ik de kans krijg. En ja, je hebt gelijk, ik heb best wat gezien (ik heb alleen de voor mij interessante soorten genoemd en ik ben bijzonder verwend, voor iemand die zo kort vogelt) en wat ik gezien heb was echt prachtig. De omgeving daar sowieso. Iets noordelijker is ook het Ravensbos bij Valkenburg een prachtig wandelgebied.

IJsvogels in de tuin.... Het zou verboden moeten zijn.

Ja, IJsvogels in de tuin, en nog zoveel meer. Knobbelzwanen, Aalscholvers, een Buizerd vlak voor mijn voeten opvliegend (wachtend? tot hij/zij een van onze eendjes kan oppeuzelen)..:(Echt genieten, soms minder. Er zijn hier al minstens 11 eenden nest eieren zomaar weg. . Ik maak ook weinig foto`s. Klein cameraatje. Maar om stil te zitten en veel te zien, vind ik al genoeg! Vandaag een schildpad gespot in onze vijver. Hoe die daar dan in-komt?? Van de week nog een egel uit de vijver gevist. Was doorweekt en kon de steile oever niet op. Droog geblazen en hupla weg was hij.

Dit onderwerp is gesloten. Het is niet meer mogelijk een antwoord toe te voegen.